Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Allergi

Kæledyrsallergi - en oversigt

Kæledyrsallergi er en overfølsomhedsreaktion mod kæledyr, fx gnavere, hunde eller katte. Kæledyrsallergi kan give symptomer fra øjne, næse, lunger eller hud.

Opdateret: 19. Februar 2023

Fakta om kæledyrsallergi

  • Hvis man har allergi overfor kæledyr, er man allergisk overfor proteiner, der kan findes i dyrets hår, skæl, sved, spyt og urin.
  • Kæledyrsallergi viser sig ofte først ved nyseanfald og kløende, rindende øjne og næse. Direkte berøring kan hos nogen give nældefeber.
  • Der kan også komme mere alvorlige symptomer som vejrtrækningsbesvær (astma-anfald).
  • Det er især gnavere (marsvin, hamstere, kaniner, mus, rotter m.fl.), katte, hunde og heste, der giver allergi. Allergi overfor burfugle ses sjældent, mens krybdyr, padder og akvariefisk næsten aldrig giver allergi.

Hvad er kæledyrsallergi?

Kæledyrsallergi er en overfølsomhedsreaktion, hvor den ramte person danner allergi-antistoffer (såkaldt IgE) rettet mod kæledyrets allergener. Det er oftest proteiner, der findes i dyrets hår, skæl, sved, spyt og urin. Allergien kan give symptomer fra øjne, næse, lunger eller hud.

Hvad er symptomerne på kæledyrsallergi?

I starten kommer der ofte nyseanfald, kløende, rindende øjne og næse. Udvikler sygdommen sig, kan der komme vejrtrækningsbesvær som tegn på astma. Astmaanfald kan være farlige, hvis de ikke behandles. Allergien kan også vise sig som kløende hævelser (nældefeber), hvis et dyr har slikket ens hud, eller man har rørt dets pels.

Hvem får kæledyrsallergi?

Allergi skyldes både arv og miljø. Hvis der er allergi i familien, har man en større risiko for at udvikle allergi overfor eksempelvis dyr. Det gælder også selv om den allergi, der er i familien, er over for andre ting (for eksempel pollen eller husstøvmider).

Der findes ikke undersøgelser, der entydigt viser, om kontakt med hunde og katte tidligt i livet nedsætter eller øger risikoen for at udvikle kæledyrsallergi.

Hvilke kæledyr giver mest allergi ?

Små gnavere, der holdes indendørs, specielt rotter, mus, hamstere og marsvin giver hyppigt allergi.

Gnaverne udskiller allergener i deres urin. Når urinen tørrer, ligger allergenerne tilbage i støvet. De hvirvles op i den luft, der når vores slimhinder. Katte giver ligesom hunde og heste ofte allergi. Allergi overfor burfugle er langt sjældnere. Krybdyr, skildpadder, padder og akvariefisk giver stort set aldrig allergi.

Hvor meget skal der til, før man reagerer som kæledyrsallergiker?

Hvis man fortsætter med at have tæt kontakt til det dyr, der giver allergisymptomer, øges følsomheden ofte. Hvor man i starten tit kan opholde sig flere timer i nærheden af dyret, går der kortere og kortere tid, inden symptomerne opstår. Få minutter i et lokale, hvor der har været dyr, eller i nærheden af en person, der har dyr hjemme og medbringer allergener i sit tøj, kan være nok til at fremkalde symptomer hos særligt følsomme kæledyrsallergikere.

Det kan udgøre et stort problem hos allergikere med mange personkontakter eller besøg i mange hjem for eksempel lærere, hjemmehjælpere eller serviceteknikere.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvad kan man selv gøre ved kæledyrsallergi?

Er man blevet allergisk overfor et dyr, man har i hjemmet, må der oftest skaffes et nyt hjem til dyret. At fjerne dyret fra soverummet eller gøre det til et ”udedyr” hjælper kun i meget lette tilfælde. Rengøring, udluftning, fjernelse af tæpper og luftfiltrering er sjældent nok i sværere tilfælde.

Når dyret er fjernet, kan der gå mange måneder, inden dyrets allergener er fuldstændigt fjernet ved rengøring. Derfor kan bedringen ikke forventes straks dyret er fjernet. Kæledyrsallergikere må ved flytning være opmærksomme på, om der tidligere har boet dyr i den nye bolig. Det gælder specielt, hvis der overtages gulvtæpper, møbler eller gardiner.

Ved sværere kæledyrsallergi kan det være nødvendigt at andre familiemedlemmer skifter tøj efter dyrekontakt (for eksempel efter ridning eller besøg i hjem med dyr).

Hvordan undersøges der for kæledyrsallergi?

Mistanke om kæledyrsallergi kan bekræftes med hudpriktest. Allergi-antistoffer kan også måles i en blodprøve.

Hvordan behandles kæledyrsallergi ?

Som nævnt er det ofte nødvendigt at fjerne det dyr, man er allergisk for, fra hjemmet og undgå kontakt andre steder.

Medicin mod kæledyrsallergi

Medicin mod høfeber og for astma hjælper også på symptomer ved kæledyrsallergi. Medicinen skal tages ved anfald eller forebyggende før kontakt med dyr.

Hyposensibilisering

Hyposensibilisering (allergivaccination/allergen immunterapi) kan - ligesom ved pollen- og husstøvmideallergi - anvendes ved allergi for dyr. Her er dog flere bivirkninger og dårligere effekt.

En kæledyrsallergiker skal derfor ikke forvente at kunne beholde sine dyr eller at kunne anskaffe sig dyr efter endt behandling. Man forsøger af og til behandlingen hos personer, der ikke kan undgå professionel kontakt med dyr - for eksempel hundeførere i politi og forsvar, hjemmehjælpere, hjemmesygeplejersker og lærere.

Hvordan forebygges kæledyrsallergi?

  • Anskaf ikke pelsdyr, hvis der er allergi overfor andre dyr. Allergi overfor dyr kan forværres, hvis man beholder dyret.

  • Meget grundig og gentagen rengøring er nødvendig, hvis dyrenes allergener skal fjernes i en bolig, hvor der har boet dyr.

  • Forebyggende behandling med antihistamintabletter kan forsøges før besøg i hjem med dyr, hvis allergien kun giver problemer fra næse og øjne.

  • Det er uklart, hvordan dyr i hjemmet påvirker allergi-risikoen hos helt små børn. Kæledyr frarådes derfor ikke længere. Børn, der vokser op på landet med husdyr, har lavere risiko for at udvikle allergi. Man ved ikke hvorfor.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons