Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Fødder

Knyster (hallux valgus)

En knyst på foden kan være smertefuld. Tilstanden kan fx behandles ved brug af korrekt fodtøj med indlæg. Operation kan dog være nødvendigt. Læs mere her.

Opdateret: 11. Januar 2018

Hvad er knyster?

Knyster er en tilstand, hvor storetåen drejer hen mod de øvrige tæer (hallux valgus), så foden bliver spids, og der samtidigt dannes en udbuling/knyst på storetåens grundled. Knysten fremkommer, fordi de to knogler på hver sin side af leddet kommer til at danne en vinkel med hinanden, i stedet for at være i forlængelse af hinanden. Derved "buler" knogleenderne ud. Samtidigt dannes ofte en fast, væskefyldt frembuling på indersiden af storetåens grundled.

Denne frembuling er en lille væskefyldt sæk (kaldet slimsæk), der naturligt ligger henover leddet, og beskytter det mod tryk. Hvis knoglerne får tryk i fodtøjet, får slimsækken også tryk og kan blive inflammeret (betændt), hvorved den hæver og gør ondt.

Billedet viser en typisk situation, hvor der på venstre fod er udviklet en knyst, mens der på højre side endnu ikke er nogen betydende knyst. Man ser ofte at den ene fod halter bagefter den anden. Bemærk hvordan storetåen peger ind mod de andre tæer. Der kan derved opstå trykproblemer mellem tæerne.

Billedet viser en typisk situation, hvor der på venstre fod er udviklet en knyst, mens der på højre side endnu ikke er nogen betydende knyst. Man ser ofte at den ene fod "halter bagefter" den anden. Bemærk hvordan storetåen peger ind mod de andre tæer. Der kan derved opstå trykproblemer mellem tæerne.

Hvordan opstår knyster?

Der er ikke nogen præcis og entydig forklaring på hvorfor problemet opstår.

Der er ganske givet en arvelig komponent, og problemet kan også ses hos forholdsvis unge mennesker. Dette kan så forværres ved eventuelt brug af uhensigtsmæssigt fodtøj (for eksempel smalle sko eller høje hæle). Med alderen kan der også ses en nedsat styrke i ledbåndene i foden, hvorved foden synker lidt ned, og mellemfodsknoglerne (knoglerne i den midterste del af foden) bliver spredt lidt fra hinanden. Der opstår også en ubalance i musklerne, der skal holde tåen på plads. Derved trækkes storetåen mod de andre tæer.

Hvad er symptomerne på knyster?

Det, der hyppigst bringer folk til lægen, er smerter. Der kan dels opstå smerter i selve leddet, og dels kommer der smerter fra knysten og/eller slimsækken over knysten på grund af tryk fra fodtøj. Hvis storetåen ligger ind mod eller ind over nabo-tåen, kan der også komme tryk-problemer her. Senere i forløbet kan det for nogle også blive svært at finde sko, som er brede nok.

Hvad kan man selv gøre?

I virkeligheden er det relativt begrænset hvad man selv kan gøre for at bremse/ophæve tilstanden.

Korrekt fodtøj: Hvis man tydeligt har lidelsen i familien, og/-eller hvis man bemærker, at storetåen begynder at pege ind mod de andre tæer, og der fremkommer en lille udbuling på siden af leddet, så bør man i hvert fald sørge for at man benytter fodtøj, der ikke er for smalt eller med for høj hæl.

Øvelser: Man kan også lave nogle øvelser, som styrker muskulaturen i foden og derved bremser udviklingen lidt. Hjælp til sådanne øvelser kan blandt andet fås gennem en fysioterapeut.

Natskinne: Man kan også købe nogle såkaldte natskinner, som man spænder på tåen/foden. Effekten af disse er diskutabel. Lige når man piller skinnen af om morgenen, kan resultatet se lovende ud, men i løbet af dagen glider tåen tilbage i den oprindelige, skæve stilling. Også selv om man har brugt skinnen i rigtig lang tid. Det skal ikke afvises, at nogle unge mennesker kan have glæde af skinnen i en periode.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen er let at stille. Lægen behøver blot at se på foden. For at vurdere hvad der eventuelt kan tilbyde af behandling, er lægen også nødt til at undersøge, hvor meget tåen kan bevæges og hvordan mellemfodsknoglerne er placeret i forhold til hinanden. Det er også vigtigt at se på, hvordan personens fod i øvrigt belastes.

Hvordan behandles knyster?

Fodtøj: Som nævnt tidligere, bør man forsøge sig med fodtøj, der passer til foden. Som udgangspunkt kan man generelt med fodlidelser sige, at “man skal tilpasse skoen til foden og ikke foden til skoen".

Indlæg og skinne: Man kan forsøge diverse indlæg. Nogle indlæg (tå-skillere) holder storetåen "væk" fra de øvrige tæer. Man kan også købe nogle såkaldte “knystbeskyttere”, som er et siliconeindlæg, man sætter ned over knysten og dermed tager noget af trykket fra knysten. Øvelser og natskinne er også muligheder.

Operation: Er ovenstående ikke effektivt nok, vil der være mulighed for operation. Hvilken type operation, der skal benyttes, og hvordan efterforløbet vil være, er afhængigt af hvordan leddet fungerer, og hvordan foden i øvrigt ser ud. Hos ældre, kan der også være tilkommet et problem med slidgigt i leddet, hvilket man så må tage hensyn til.

Læs mere om operation for knyster her

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Udsigt for fremtiden

Det er langt fra hos alle, at tilstanden udvikler sig, så det bliver nødvendigt med operation. Hvis man skal opereres, bliver langt de fleste glade for resultatet, men ikke alle bliver symptomfrie. Nogle gange kan man så overveje ny operation, og andre gange kan man bedre forholdene med indlæg eller specialfremstillet fodtøj.

Desværre ser man hos nogle, at tåen/foden med tiden kan glide tilbage i den samme stilling, selv om operationen var vellykket og det primære resultat godt. Her kan man så gøre sig de samme overvejelser som inden den første operation.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons