Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Kønssygdomme

Klamydia-infektioner

Klamydia er en seksuelt overført infektion, der forårsages af bakterien Chlamydia trachomatis. Klamydia er den mest udbredte bakterielle kønssygdom i Danmark.

Opdateret: 25. Marts 2019

Hvad er klamydia?

Klamydia er en seksuelt overført infektion, der forårsages af bakterien Chlamydia trachomatis. Herhjemme er klamydia mest kendt som en kønssygdom, mens den i troperne også er årsag til øjensygdommen trachom.

Klamydia invaderer celler, primært cellerne i urinrøret og livmoderhalsen, og formerer sig inden i cellerne. Klamydia kan også give infektion i endetarmen og i øjnene.

På grund af følgetilstandene skal klamydia tages alvorligt og behandles. Hvis en klamydia-infektion ikke behandles, kan infektionen i nogle tilfælde være skyld i ufrivillig barnløshed senere i livet.

Hvor hyppigt er klamydia?

Klamydia er den mest udbredte bakterielle kønssygdom i Danmark. Sygdommen rammer især unge i aldersgruppen 15 til 29 år. I Danmark påvises årligt cirka 30.000 tilfælde af klamydia. Det er dog desværre ikke alle, der lader sig teste for sygdommen, hvorfor man anslår at antallet af smittede personer er en del højere.

Hvordan får man klamydia?

Klamydia smitter primært ved ubeskyttet seksuel kontakt, dvs. ved vaginalt samleje, analsex og oralsex. Mødre med en klamydia-infektion kan smitte deres børn under fødslen. Hos smittede børn kan der ses en øjenbetændelse eller i sjældne tilfælde en lungebetændelse.

Hvis infektionen giver symptomer, viser de sig 7 til 21 dage efter smittetidspunktet.

Hvad er symptomerne på en klamydia-infektion?

Infektionen er ofte symptomsvag hos begge køn, og cirka halvdelen har slet ingen symptomer.

Urinrørsbetændelse kan hos begge køn være et vigtigt symptom. Hos mænd vil der ofte være et klart udflåd fra urinrøret, ligesom der også kan være svie ved vandladning. Hos kvinder kan der ses øget udflåd fra skeden og være svie ved vandladning.

Klamydia-infektion i endetarmen kan give udflåd og smerter, men er som ved infektion i svælget ofte uden symptomer

Man kan overføre infektionen til øjnene f.eks. via hænder med sekret fra kønsorganerne. Man kan få øjenbetændelse med rødme af slimhinden i øjet og pusdannelse.

Er der udtalte symptomer fra endetarmen, er der især hos mænd, der har sex med mænd, mulighed for at symptomerne kan skyldes en klamydia-variant der hedder lymfogranuloma venereum. Det er vigtigt at undersøge for, idet en ubehandlet infektion kan give forsnævring af endetarmen og andre kroniske komplikationer.

Hvem har særlig risiko for at få klamydia?

  • Personer med mange skiftende partnere.
  • Personer der dyrker ubeskyttet sex.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen kan stilles ved en podning fra urinrøret eller ved en urinprøve (der efterhånden er den mest almindelige metode hos den praktiserende læge). Hos kvinder kan diagnosen også stilles ved podning fra livmoderhalsen eller skeden. Ved oralsex stilles den fra svælget og ved analsex fra endetarmen. Ved øjenbetændelse kan podes fra slimhinden i øjet. Det er vigtigt samtidig at blive undersøgt for gonoré, da symptomerne kan ligne hinanden ved begge infektioner, og da gonoré skal behandles anderledes. Diagnosen kan først stilles en til tre uger efter smittetidspunktet.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan behandles en klamydia-infektion?

Behandlingen er en enkelt dosis tabletkur med et særligt antibiotikum.

Det er vigtigt, at man informerer sine seksualpartnere om, at man er smittet, så de også kan blive undersøgt og behandlet.

Hvad kan man selv gøre?

Klamydia kan forebygges ved at undgå ubeskyttet sex. Man kan ikke blive vaccineret mod klamydia, men et kondom giver en god beskyttelse.

Er man blevet smittet, bør man altid informere sin partner/partnere, så vedkommende også kan blive undersøgt og behandlet.

Udsigt for fremtiden

  • En klamydia-infektion, som behandles i tide, har ingen følgevirkninger.
  • En ubehandlet klamydia-infektion kan brede sig og hos kvinder give underlivsbetændelse. En følgevirkning af en underlivsbetændelse kan være, at det befrugtede æg har svært ved at passere gennem æggelederen ned til livmoderen, så kvinden ikke kan blive gravid.
  • En ubehandlet klamydia-infektion hos mænd kan give betændelse i bitestiklerne.
  • En klamydia-infektion kan desuden udløse en reaktiv ledbetændelse (Sexually acquired reactive arthritis, SARA), men reaktiv artrit kan også ses efter en tarminfektion. Reaktiv artrit er en sjælden tilstand karakteriseret ved smerter i et eller flere led (hævede, ømme led), betændelse i urinvejene, øjenbetændelse og udslæt på slimhinder og hud. Tilstanden rammer overvejende yngre mænd med en bestemt vævstype.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons