Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Mænd

Vandbrok og årebrok

Et vandbrok er en væskeansamling i pungen mellem testiklen og den inderste hinde, der omgiver testiklen. Det kan forekomme i alle aldre, men der er en principiel forskel på vandbrok hos drenge og hos mænd.

Opdateret: 1. Februar 2023

Fakta om vandbrok og årebrok

  • Vandbrok er en væskeansamling i pungen mellem testiklen og den inderste hinde, der omgiver testiklen.
  • Vandbrok er i sig selv ufarligt og giver sjældent ubehag. Det skader heller ikke testiklen.
  • Hos helt små drenge er vandbrok naturligt forekommende og forsvinder ofte af sig selv, mens det hos voksne mænd kan være nødvendigt at behandle, hvis væskeansamlingen bliver meget stor.
  • Årebrok er åreknuder på de kar, der fører blod væk fra testiklen.

Hvad er vandbrok?

Et vandbrok er en væskeansamling i pungen mellem testiklen og den inderste hinde, der omgiver testiklen. Det kan forekomme i alle aldre, men der er en principiel forskel på vandbrok hos drenge og hos mænd.

Illustration af vandbrokVandbrok. Illustration: IStock.com

Vandbrok hos drenge

Hvordan udvikles vandbrok hos drenge?

Testiklerne dannes i højde med nyrerne. I fosterlivet vandrer testiklerne ned i pungen gennem lyskekanalen og trækker herved en snip af bughinden med sig. (Det svarer til, at man presser en finger ind i en ballon).

Den del af bughinden, der herefter sidder omkring testiklen forbliver dér resten af livet, mens resten af snippen skal forsvinde. Hvis den ikke gør det, kan der løbe væske fra bughulen ned omkring testiklen.

Væskemængden vil variere i løbet af dagen, og man taler derfor om et 'kommunikerende' vandbrok.

Hvad er symptomerne på vandbrok hos drenge?

Det hyppigste symptom er, at pungen hæver op i den berørte side. Vandbrokket er typisk blødt og gør ikke ondt.

Vandbrok er ufarligt og giver sjældent ubehag. Det skader heller ikke testiklen. Det ses helt naturligt hos den helt lille dreng. Det er rimeligt at afvente, om det ikke forsvinder af sig selv.

Hvordan behandles vandbrok hos drenge?

Hvis det ikke forsvinder af sig selv, bør man operere det, for eksempel i fire til seks års alderen. Ved operationen åbner man ved lyskekanalen og fjerner den snip, som ellers skulle være forsvundet af sig selv.

Vandbrok hos voksne

Hvordan udvikles vandbrok hos voksne?

Det drejer sig stadig om en væskeansamling mellem testiklen og den inderste hinde, men nu ses ingen forbindelse til bughulen. Nogle gange opstår vandbrokket som en følge til en betændelsestilstand i pungen, men langt oftest er der ingen påviselig udløsende årsag. Som hos drenge er vandbrokket i sig selv ufarligt.

Hvad er symptomerne på vandbrok hos voksne?

Vandbrok hos mænd kan ofte blive ret store og i sjældnere tilfælde indeholde en halv til en hel liter væske. Alene på grund af størrelsen kan der derfor være en god grund til at behandle, men hos mænd under 50 år bør et vandbrok ikke blive så stort, at manden ikke kan føle på sin testikel og dermed opdage, at der måske kommer en knude i testiklen.

Hvordan behandles vandbrok hos voksne?

Som behandling kan man udtømme vandbrokket og indsprøjte et stof, der ved lokalirritation får den inderste hinde til at klæbe til testiklen, så der ikke igen kan samle sig væske. Behandlingen virker langtfra altid, og i så fald må man operere. Operationen foregår på pungen, hvor man fjerner det meste af den inderste hinde.

Hvad er årebrok?

Et årebrok er betegnelsen for åreknuder på de kar (vener), der fører blod væk fra testiklen. Disse vener ligger i et netværk omkring sædstrengen. Årebrokket ses som en udposning oven over testiklen ved pungens rod, og det ses kun hos den stående mand og forsvinder, når han lægger sig ned.

Illustration af årebrokÅrebrok. Illustration: IStock.com

Yderligere ses det i over 90 procent af tilfældene kun på venstre side. Dette skyldes en anatomisk forskel på, hvor disse kar fra testiklerne ender. På venstre side løber de til sidst ind i nyrevenen, mens de på højre side løber ind i den store legemsåre – vena cava – der fører blod fra underkroppen tilbage til hjertet. På venstre side ved nyrevenen opstår der langt oftere en fejl ved den ensretterventil, som findes i venen på dette sted.

Årebrok kan være skyld i, at temperaturen i testiklerne bliver højere end normalt, og dette kan hæmme sæddannelsen og dermed være en årsag til ufrivillig barnløshed. Ellers giver årebrok få symptomer. Man skal dog være opmærksom på, at når midaldrende mænd udvikler et årebrok, kan det ligesom for højresidige tilfælde skyldes forandringer ved nyren, for eksempel en svulst.

Hvordan behandles årebrok?

Der er flere mulige behandlinger af årebrok. Man kan indsprøjte et stof i årene, så de klapper sammen. Behandlingen udføres ikke på alle urinvejskirurgiske afdelinger. I stedet kan man operere, enten lidt oppe i maven for at lukke årene her, eller man opererer højt på pungen.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons