Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Dialyse

Dialyse fjerner affaldsstoffer fra blodet og regulerer kroppens salt- og væskebalance ved nyresvigt. Læs mere her.

Opdateret: 31. Marts 2022

Hvad er dialyse?

Dialyse er en kunstig rensning af kroppens blod. Behandlingen anvendes ved nyresvigt, når ens egne nyrer ikke kan varetage denne funktion i tilstrækkeligt omfang. Dialyse anvendes ved både akut og kronisk nyresvigt. Ved dialyse fjerner man affaldsstoffer fra kroppen og regulerer kroppens salt-, syre- og væskebalance.

Der findes to typer af dialyse: hæmodialyse og peritonealdialyse.

Hæmodialyse

Ved hæmodialyse renses blodet mens det passerer gennem et kunststof-filter i en dialysemaskine. Hæmodialyse kræver adgang til en blodåre, enten ved en operation eller gennem et kateter, så dialysemaskinen kan pumpe blod fra blodbanen gennem filteret og tilbage til kroppen efter rensning.

Hæmodialyse udføres oftest på en klinik, der typisk ligger i tilslutning til et sygehus, men det kan også foregå derhjemme efter oplæring. En hæmodialysebehandling tager almindeligvis 3-4 timer og gentages typisk 3 til 4 gange om ugen.

Patienter, der gennemfører hæmodialyse i hjemmet, vil ofte vælge længere og hyppigere hæmodialysebehandlinger for at opnå bedre rensning af kroppen.

Peritonealdialyse

Ved peritonealdialyse renses blodet gennem bughulen. Bughinden fungerer som et filter, idet affaldsstofferne passerer fra et blodkar i bughindens væg til en dialysevæske, som hældes ind i bughulen gennem et plastikrør (kateter). Når væsken atter tømmes ud af bughulen, fjernes affaldsstofferne fra kroppen, og en ny, ren væske hældes ind. Kateteret anlægges under bedøvelse og er permanent og vokset fast, så kun den yderste del stikker ud gennem huden.

Peritonealdialyse udføres derhjemme efter oplæring, enten ved at man selv fylder og tømmer bughulen for væske tre til fem gange om dagen eller ved hjælp af en maskine, der automatisk fylder og tømmer bughulen flere gange i løbet af natten.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons