Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Blærebetændelse eller nyrebækkenbetændelse?

Er det blærebetændelse eller nyrebækkenbetændelse? Urinvejsinfektionerne minder meget om hinanden. Her kan du læse mere om, hvad forskellen på dem er.

Offentliggjort: 7. Marts 2018

Symptomerne på blærebetændelse og nyrebækkenbetændelse kan minde om hinanden. Læs her om hvordan du kan kende forskel på dem.

Blærebetændelse og nyrebækkenbetændelse er begge urinvejsinfektioner. Dog er nyrebækkenbetændelse en mere alvorlig tilstand, som nogle gange kan kræve hospitalsindlæggelse.

Blærebetændelse er betændelse i blærens slimhinde. Ved nyrebækkenbetændelse er der i stedet betændelse i den øverste del af urinlederen, der løber fra nyren til blæren. Begge infektioner skyldes bakterier, ofte colibakterier fra tarmen.

Det kan være svært at kende symptomerne fra hinanden, da lidelserne giver nogle af de samme gener. Dog kan man skelne mellem de to ved, at man ofte får høj feber og mavesmerter ved nyrebækkenbetændelse

Her får du et overblik over de forskellige symptomer.

Læs også: Urinprøve

Symptomerne

Blærebetændelse

  • Hyppig og sviende vandladning

  • Uklar og plumret urin

Nyrebækkenbetændelse

  • Samme symptomer som blærebetændelse: Hyppige og sviende vandladning samt uklar urin.

  • Høj feber (omkring 40 grader)

  • Smerter i siden uden for det betændte nyrebækken

I sjældne tilfælde kan blærebetændelse udvikle sig til nyrebækkenbetændelse, hvis ikke den behandles i tide. Begge betændelsestilstande behandles med antibiotika.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Kilder: Netdoktors egne sider: Urinvejsinfektioner (blærebetændelse) og Hvad er nyrebækkenbetændelse, og hvad skyldes det?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons