Jeg har både røde mærker på hænder og underarme samt hårtab - kan de to ting hænge sammen?

Af Netdoktor Redaktionen

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg har store problemer med meget nemt at få store blodunderløbne mærker på mine hænder og underarme, min hud er meget tynd og går nemt itu, men selv om huden holder, kan et meget lille slag give et stort rødt mærke, der er ca. 14 dage om at forsvinde, ofte har jeg slet ikke lagt mærke til, at jeg har slået mig. Min læge siger, det er arveligt, men hvad er årsagen, og er der noget man kan gøre ud over at passe meget på?

Jeg er også i løbet af det sidste års tid begyndt at tabe meget hår, jeg har altid haft et tyndt hår, men nu knækker det og falder af, så det ser meget sølle ud, og jeg er begyndt at blive bange for, at jeg ender med at blive skaldet. Jeg har læst om laserbehandling, men det er meget dyrt (ca. 38.000), og jeg er usikker på, om det er pengene værd. Jeg håber meget på et svar, da det er meget generende både de røde mærker og hårtabet.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Jeg foretrækker, at diskutere de to problemer hver for sig. De blå mærker, der i det lægelige sprog hedder Sugillationer, kan have deres årsag i sygdomme i karvægge eller sygdomme i blodbilledet. Hyppigst er nok former forårsaget af karvægsskader. Defekter i forbindelse med blodbilledet vil i nogen tilfælde kræve undersøgelser i specialiseret laboratorium. Der kan godt være tale om en arvelig sygdom; men jeg kan ikke komme videre uden flere oplysninger. Du har af medicin udelukkende omtalt østradiol og almindelige vitaminpiller. Mange mennesker regner med at stoffer som magnyl ikke er medicin, hvilket nu ikke er tilfældet; og magnyl kan i nogen tilfælde give blødninger. Men kort og godt, jeg skal vide noget mere for at komme længere.

For hårtabets vedkommende, som du fortæller har varet i det sidste års tid, vil jeg på baggrund af forløbet og din alder anbefale en konsultation hos en hudlæge. Kvinder kan, selv om der ikke er tale om en regulær mandlig skaldethed, udsættes for lidt af samme type. Det hedder androgen alopeci. Det kan behandles, men ikke af laser.

Venlig hilsen

Hugh Zachariae

Speciallæge i hudsygdomme

Tidligere opdateret af
Original tekst af Netdoktor Redaktionen

Sidst opdateret: 21.08.2008