Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Fodvorter og vorter på hænder

Vorter skyldes en virusinfektion i huden. Almindelige vorter på hænder og fødder skyldes et af flere virus, som kun smitter mellem mennesker. I øjeblikket kendes mere end 60 forskellige vortevirus

Opdateret: 15. September 2019

Hvad er vorter?

Vorter skyldes en virusinfektion i huden. Almindelige vorter på hænder og fødder skyldes et af flere Human Papilloma Virusser (HPV), som kun smitter mellem mennesker.

I øjeblikket kendes mere end 100 forskellige vortevirusser.

HPV bliver integreret i vores DNA og man kan således aldrig slippe af med virusset.

Efterhånden som vores immunforsvar modnes, holder det dog vortevirus i skak. Derfor er der ikke så stor forekomst af vorter hos voksne. Sommetider ser man dog alligevel en hårdnakket fodvorte, der ikke er blevet opdaget af immunforsvaret.

Vorter er sjældne hos børn under tre år, hvorefter hyppigheden stiger.

Hos børn mellem fire og seks år har cirka 5 til 10 procent vorter, mens cirka 15 til 20 procent af børn mellem 16 og 18 år har det.

Hyppigheden hos voksne er meget lille, men er formentlig underrapporteret.

Læs også: Svamp i huden

Hvorfor får man fodvorter og vorter på hænderne?

Vortevirus er meget smitsomt. Hudcellerne på vorten frigiver dagligt tusindvis af virusser. Man smittes ved berøring af vorten eller de afstødte hudceller, og på denne måde kan man smitte såvel sig selv som andre personer.

Fodvorter smitter ikke ved blodbåren smitte, men blod fra blødende vorter vil indeholde viruspartikler fra huden og kan derfor smitte.

Risikoen for smitte nedsættes ved at lakere vorten med klar neglelak. Vorter kan også smitte indirekte, det kan især være fra de hårde og ru gulve i svømmehallen, fordi:

  • Den våde og mere modtagelige hud hos andre badende bliver lettere smittet af de virusholdige celler, som en smittebærers fodvorte afsætter på gulvet.

  • Man er specielt sårbar, hvis man i forvejen har småsprækker eller rifter på føddernes trædeflader.

Det er ikke alle, der er lige modtagelige.

Børn, der færdes i de samme baderum, udsættes for en massiv påvirkning med vortevirus, og nogle børn udvikler selv vorter, mens andre er tilsyneladende helt immune. Årsagen til denne forskel kendes ikke.

Der kan i øvrigt gå flere måneder fra smitten, til vorterne viser sig.

Hvordan ser fodvorter og vorter på hænderne ud?

På hænder:

Billedet viser en hånd med en karakteristisk blomkålsformet vorte. Foto: iStock

  • Vorter på hænderne er især placeret omkring neglene og på fingrene.

  • De ligner gerne små blomkålshoveder.

  • Ofte kan børnene ikke lade være med at pille og bide i vorterne, som så bløder og smitter.

  • Især om sommeren ses mange bittesmå flade vorter, der formentlig skyldes immmundæmpning i huden pga. sollys. De kaldes verruca plana.

    På fødder:Nærbillede af fodvorter på en af sålens trædepuder. Foto: iStock

  • Fodvorter sidder især, hvor fodballen er udsat for tryk.

  • De er ofte ømme, når man trykker samt står eller går på dem.

  • Fodvorter viser sig som flade, fortykkede hudområder med en hårdere kant omkring et lidt blødere midterparti.

  • Ved nærmere undersøgelse ses små sorte punkter i vorten. De kaldes vorterødder men er faktisk små blødninger i vorten som følge af trykket, når man går og står.

Hvordan behandles fodvorter og vorter på hænderne?

Der findes ingen behandling, der med sikkerhed kan fjerne vorter. Vorter opfører sig mærkeligt.

Hvis man har tålmodighed, forsvinder de fleste vorter af sig selv i løbet af et halvt til to år. Da vorter har en tendens til at forsvinde af sig selv, er dette nok grunden til, at mange gamle husråd virker på næsten mirakuløs vis.

Behandlingen afhænger af personens alder, antallet af vorter, deres placering og eventuelle gener.

Specielt hos børn skal behandlingen sættes i forhold til de forholdsvis gode chancer for spontan helbredelse.

Er man afventende, skal man selvfølgelig forebygge smitte, ved at bruge badetøfler, lakere vorterne osv.

Hos immundæmpede (f.eks. efter transplantation eller pga. en medfødt immundefekt) kan vorteinfektionen brede sig meget voldsomt. Behandling af denne kategori af patienter er en specialistopgave.

Læs også: Fodvorter: Det kan du gøre

Sådan fjerner man fodvorter og vorter på hænderne:

  • Der findes flere udmærkede midler til hjemmebehandling af fodvorter og vorter på hænderne i håndkøb. Fælles for dem alle er, at de kræver en målrettet og vedholdende indsats.

  • Lægen kan behandle hånd- og fodvorter med ætsende midler, som sammen med flydende plaster kan dryppes på vorterne. Efterfølgende er det nødvendigt et par gange om ugen med en kniv eller skraber at fjerne resterne af vorten, til den er helt væk.

  • Hånd- og fodvorter kan også fryses væk ved hjælp af flydende gas hos den praktiserende læge eller en hudlæge. Ofte er flere frysninger nødvendige, før vorterne er væk. Behandlingen er smertefuld.

  • Meget genstridige vorter kan behandles med laser hos hudlæge. Behandlingen er dog som regel smertefuld og og visse former for laser kræver lokalbedøvelse med injektion og er derfor ikke velegnet til behandling af børn.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Læs mere om HÆNDER og FØDDER:

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons