Annonce
Euforiserende stoffer
Hvor farligt er amfetamin?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Tak for en rigtig god side. Jeg er en dreng på 19 år, som elsker at gå i byen og have fuld fart på. Nogle venner og jeg begyndte for nogen tid siden at tage en del stoffer, og det har nu bredt sig meget. I starten tog jeg meget MDMA, men det ødelagde ligsom min psyke og gjorde mig deppressiv i mange dage efter. Nu tager jeg mest kokain og amfetamin. Mit egentlig spørgsmål er, hvor skadeligt amfetaminen egentlig er? Tit sover jeg ikke fra torsdag eller fredag, helt indtil søndag aften. Går jeg i seng søndag aften, er jeg helt frisk og klar til skole mandag morgen, også selvom jeg måske ikke har sovet i 3 døgn forinden. Jeg føler ikke meget negative følger, af mit amfetamin-misbrug, men jeg vil meget gerne have en af jeres eksperter til at vurdere min situation, inden det evt. tager overhånd.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Både amfetamin og kokain er stoffer som virker opkvikkende, såkaldet uppers. Det samme gør sig for så vidt gældende for MDMA, eller ecstasy som det også kaldes. Fælles for disse stoffer er at de giver en stor følelse af velvære, og fornemmelsen af at man kan klare alting i hele verden. Amfetamin er et centralstimulerende stof, dvs det udøver sin virkning i hjernen hvor det påvirker virkningen af de signalstoffer som hjernen bruger, særligt dopamin. Det giver en følelse af velvære fordi det påvirker ”belønningscenteret” i hjernen, og samtidig virker det appetitnedsættende hvorfor de fleste langtidsbrugere vil opleve at de taber sig.

Amfetamin er farligt. Det er muligt at du på nuværende tidspunkt ikke syntes at du mærker nogen negative symptomer ved at tage stoffet, men du løber en stor risiko på sigt. Du skriver at du sagtens kan gå flere dage uden søvn, når bare du tager amfetamin – tror du at du ville kunne det udet stoffet? Næppe, og netop deri ligger en del af farligheden også. Man får en fornemmelse af at man kan klare alt, og stoffet gør at kroppen ”overhører” de signaler som man ellers ville reagere rationelt på. Ofte vil stofferne blive blandet med alkohol hvilket kan udgøre en betydelig risiko fordi rusmidler påvirker kroppen med forskellig intensitet og længde. Den langsigtede risiko ved dit misbrug er depression, angst og i værste fald psykose. Der kan i så fald være tale om et forbigående fænomen, men for nogen misbrugere bliver det en tilstand som de aldrig slipper fri af igen. Jeg syntes du hurtigst muligt skal kontake din læge med henblik på at komme ud af dit misbrug.

Med venlig hilsen

Morten Svenning Nielsen

Speciallæge i almen medicin


Sidst opdateret: 16.02.2010










SYGDOMME FRA A-Å
KLIK PÅ DET BOGSTAV SYGDOMMEN STARTER MED
ABCDEFGHIJ
KLMNOPQRST
UVWXYZÆØÅ
Søg på symptomerTjek din medicin
Spørg lægenSpørg i debatten
NYT OM SYGDOM OG SUNDHED HVER UGE
Få Netdoktors nyhedsbrev
- helt gratis!
www.netdoktor.dk

Til dig fra Netdoktor

Nyheder fra Videnskab.dk

Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors privatlivspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

© Copyright 1998-2012 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark