Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Seksualitet

For tidlig udløsning

Opdateret: 13. November 2019

Hvad er for tidlig udløsning?

For tidlig udløsning kan defineres som en udløsning, der kommer indenfor 1 minut efter samlejet er begyndt, og det er vanskeligt at kontrollere udløsningen. For nogle mænd kan berøring af kønsorganer være tilstrækkeligt til, at de får udløsning.Nogle par kan leve med et sexliv, hvor tidlig udløsning forekommer, og for andre par kan det give problemer, frustrationer og manglende intimitet i parforholdet.

Hvor hyppigt forekommer for tidlig udløsning?

Studier viser, at op til 30 procent af mænd har i deres liv oplevet at få for tidlig udløsning. Nogle mænd oplever problemet allerede ved deres seksuelle debut, hos andre kan det opstå i løbet at livet. Det kan også variere, om for tidlig udløsning forekommer hver gang eller blot en gang i mellem i forbindelse med samleje. For tidlig udløsning forekommer lidt hyppigere hos yngre mænd end hos midaldrende og ældre mænd.

Hvorfor får nogle mænd for tidlig udløsning?

Det er ikke helt klart, hvad årsagen er, men nogle mener, at måske er mænd fra naturens hånd skabt til at kunne få hurtig udløsning. Årsager kan også være, at det kan være arveligt betinget. Forskellige sygdomme, eksempelvis forhøjet stofskifte, neurologiske sygdomme, ubalance i serotonin, som er et stof, der findes i hjernen, kan være medvirkende til problemet. Stress og præstationsnervøsitet kan forværre problemet. Ligeledes kan konflikter og problemer i parforholdet være medvirkende til, at udløsningen kan være vanskelig at kontrollere.

Konsekvenser af for tidlig udløsning?

For nogle mænd kan tidlig udløsning medføre, at de ikke føler sig som "en rigtig mand", da dette ofte forbindes med at kunne kontrollere, præstere og en opfattelse af, at partnerens tilfredsstillelse afhænger af samlejets varighed. Det er ikke ualmindeligt, at manden har dårlig samvittighed, skyldfølelse og kan også opfatte det som skamfuldt ikke at kunne kontrollere udløsningen. Det kan endvidere føre til frustrationer hos partneren, og der kan opstå konflikter mellem parterne og manglende intimitet.

Det er ikke altid, det er muligt at ændre på, at manden har vanskeligheder med at kontrollere udløsningen, og det kan være parret må leve med det og indrette sexlivet herefter.

Sexologisk rådgivning og behandling

Gennem sexologiske samtaler kan der arbejdes med den psykologiske betydning, problemet kan have, og ligeledes kan der arbejdes med, hvordan parret kan tilrettelægge sexlivet, således at problemet med for tidlig udløsning kan minimeres.

Øvelser kan bestå af:

  • Bækkenbundstræning
  • Start-stopteknik
  • Squeeze-teknik
  • Afslappende øvelser med stigende grad af ophidselse
  • Udløsning inden forspil og samleje evt. suppleret med erektionsfremmende medicin
  • Fokus i højere grad på intimitet end på samleje

Medicinsk behandling

Lokalbedøvende midler:

Den lokalbedøvende creme smøres på hovedet på penis, og der må anvendes kondom. Der må eksperimenteres med tidspunkt for påsmøring, da følsomheden må nedtones, men dog ikke så meget så berøring og samleje ikke kan nydes. Der findes også kondomer med en bedøvende creme på indersiden, der kan afprøves.

SSRI – præparater

Der kan anvendes Paroxetin 20 mg, som indtages 4 timer før sex. Præparatet, som egentlig er udviklet til behandling af depression, har den bivirkning at dæmpe udløsningen, som udnyttes ved behandling af for tidlig udløsning. De almindeligste bivirkninger er kvalme, opkastninger, sløvhed og svimmelhed. Man må ikke drikke alkohol samtidigt.

Der er udviklet et præparat Priligy til behandling af for tidlig udløsning, som desværre ikke længere kan købes i Danmark. Det er imidlertid muligt at købe præparatet i andre EU-lande, blot man medbringer en recept på engelsk. Der anvendes 30 mg 1 time før sex, og dette forsøges nogle gange. Hvis denne dosis ikke er tilstrækkelig, og der ikke er bivirkninger, kan dosis øges til 60 mg. De hyppigste bivirkninger er svimmelhed, sløvhed og kvalme. Der må ikke indtages alkohol samtidigt.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons