Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Seksualitet

Rejsningsproblemer (impotens) - værd at vide

Lider du af rejsningsproblemer? Læs med her og bliv klogere på årsager og behandling.

Opdateret: 30. November 2021

Hvorfor får man rejsningsproblemer?

Rejsningen er betinget af et kompliceret samspil mellem nervesystemet, blodkarrene, hormonbalancen og psyken. Rejsningsproblemer kan derfor opstå som følge af en lang række sygdomme. Ofte spiller flere faktorer ind på én gang.*Blandt fysiske årsager er sygdomme i blodkarrene hyppigst forekommende. Desuden kan de fleste nervesygdomme samt testosteronmangel være årsag til problemet.

  • Rejsningsproblemer kan også opstå på grund af egentlige psykologiske årsager, såsom konflikter i parforholdet, ulyst til partneren, usikkerhed, præstationsangst med mere.
  • Endelig kan erektionsevnen påvirkes af alkohol og især cigaretrygning samt af en lang række medikamenter.
  • De fleste mænd oplever en eller flere gange i livet problemer med rejsningen, som går over af sig selv.

Hvorfor er det vigtigt at finde ud af årsagen?

Flere af de lidelser, som viser sig ved rejsningsbesvær, kan bedres betydeligt ved behandling. Specifikke lidelser inkluderer:

Ikke alene af hensyn til potensen er det vigtigt at blive undersøgt og eventuelt behandlet, før alvorlig sygdom udvikler sig.

Hjælper psykologisk behandling?

Psykologisk eller sexologisk behandling er oftest tilstrækkelig i tilfælde hvor rejsningsproblemerne er udløst af en psykisk årsag. I de fleste tilfælde vil det dog kræve flere sessioner, og en eventuel partner bør involveres. Ofte er det en fordel at supplere med en eller flere intimitetsøvelser, der udføres efter instruktion fra behandleren. Samtaleterapi kan desuden være et værdifuldt supplement til den medicinske behandling af fysiske rejsningsproblemer. Rådgivningen kan foregå enten hos egen læge, hvis han eller hun er indstillet på det, eller hos en sexolog. Man skal dog være opmærksom på at ”sexolog” ikke er en beskyttet titel, hvorfor det er vigtigt at være sikker på behandlerens kompetencer.

Hvad vil lægen spørge om?

For at klarlægge problemerne, vil lægen som regel spørge meget detaljeret til den seksuelle funktion og til parforholdet som helhed. Lægen spørger også, om du ellers er sund og rask, har fejlet noget tidligere, og om du får medicin. Lægen vil også foretage en undersøgelse for at finde en eventuel årsag til rejsningsproblemerne. Det kan være måling af blodtryk, undersøgelse af kredsløbsforhold, vurdering af penis og testikler samt blod- og urinprøver for at undersøge for sukkersyge, forhøjet kolesterol og hormonmangel. Ofte er det vigtigt, at lægen taler med både manden og hans partner.

Hvilken behandling kan man forvente?

Hvis muligt vil man forsøge at behandle en eventuel bagvedliggende årsag til rejsningsproblemerne. Det kan være ved ændring af medicin, ved sexologisk rådgivning med mere. Dette er dog langt fra altid muligt, og så kræves specifik medicinsk behandling.

Der findes en række behandlinger mod rejsningsproblemer. Som regel vil lægen først foreslå den mildeste behandlingsform, der forventes at kunne løse problemet med færrest muligt bivirkninger. Valget vil naturligvis påvirkes af den enkelte mands – og hans partners – indstilling til de forskellige behandlingsformer. Derfor vil lægen som regel gennemgå fordele og ulemper ved de enkelte behandlinger med patienten.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons