Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Symptomer | Hjerne og nerve

Svimmelhed

Vi bliver alle svimle indimellem. Der kan dog være mange forskellige årsager til dette. Bliv klogere på forskellige årsager til svimmelhed her på Netdoktor.

Opdateret: 26. Oktober 2022

Oversigten herunder viser forskellige årsager til svimmelhed. Klik på navnet på en sygdom eller undersøgelse, så kommer du frem til en udførlig artikel om det pågældende emne.

OBS! Svimmelhed kan skyldes mange ting og skal vurderes sammen med øvrige symptomer. Oversigten omfatter ikke alle årsager og kan ikke erstatte et besøg hos lægen.

Almindelige årsager
Almen ubehag (ved for eksempel blodprøvetagning)
Benign paroxystisk positionel vertigo (BPPV)
Blodet løber hurtigt fra hovedet, når man står på hælene
Blodet løber hurtigt fra hovedet, når man rejser sig op hurtigt
Blodmangel på grund af jernmangel
Hovedpine
Mellemørebetændelse
Øresten
Sjældne årsager
Alkoholmisbrug
Blodmangel på grund af mangel på folinsyre
Blodmangel på grund af mangel på vitamin B12
Blodprop i hjernen
Blodprop i hjertet
Blodprop i lungen
Knude på hørenerven (Acusticusneurinom)
Medicinmisbrug
Meniérès sygdom
Virus på balancenerven
Virus på balancenerven (Neuritis vestibularis)
Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons