Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Ordbog | Nakke og ryg

Skævhed i ryggen (skoliose)

Skoliose betyder, at der er en sidekrumning af rygsøjlen. Det vil sige, at når man kigger på ryggen bagfra, ligner rygsøjlen et S eller et C. Mange har en lille skævhed i ryggen, men diagnosen skoliose kræver en skoliosevinkel på mere end 10° målt med en særlig målemetode.

Opdateret: 10. Maj 2022

Hvad er skoliose?

Skoliose er en sygdom, som medfører en sidekrumning af rygsøjlen. Den normale rygsøjle har, set fra siden, form som et S. En skoliose-rygsøjle har, set bagfra, ligeledes krumninger, så den har form som et S eller et C. Mindre deviationer i ryggen er ganske ufarligt - diagnosen skoliose kræver en skævhedsvinkel på mere end 10° målt med en særlig målemetode.

Hvordan ser en skævhed i ryggen ud?

Som nævnt ovenfor ligner rygsøjlen ved skoliose et S eller et C. Dette kan dog være svært at erkende ved første øjekast. Skoliosen opdages derfor typisk på baggrund af andre strukturer, som sidder skævt. Eksempelvis kan den ene skulder være højere oppe end den anden, den ene skulder eller hofte kan stikke mere frem end den anden, eller kroppen kan læne til den ene side. Selvom de fleste symptomer på skoliose er rent kosmetiske, kan store skævheder også give smerter i ryggen.

Hvorfor får man skoliose?

Skolioser inddeles i to grupper: strukturelle og ikke-strukturelle. Strukturelle skolioser betyder, at selve rygsøjlen er deform. Dette er ofte medfødt, men kan komme også sekundært til andre sygdomme for eksempel cerebral parese.

Ved den ikke-strukturelle skoliose er selve rygsøjlen normal opbygget, men ser skæv ud. Det skyldes ofte, at det ene ben er lidt længere end det andet. Hvis man bøjer sig fremover, forsvinder skævheden i ryggen.

Hvem får skoliose?

Både voksne og børn kan få skoliose, men det er mest almindeligt at udvikle skoliose i alderen 10-15 år i forbindelse med den store teenagevækst. Det er især piger, der rammes af skoliose, men igen er årsagen ikke fuldstændig klarlagt. Dog er der et aspekt af arvelighed, så man kan med fordel være opmærksom på rygsmerter i familier med skoliose.

Hvordan behandler man skoliose?

Hvorvidt en skoliose skal behandles, afhænger af flere faktorer, deriblandt køn, størrelsen af skævheden og hvor meget man forventer at vokse endnu. Ved langt de fleste er skoliosen lille, og det er nok blot at holde øje med den gennem kontrolbesøg ved lægen.

Ved mere alvorlige skolioser består behandlingen i et korset, som man skal bære 23 ud af døgnets 24 timer. Det kan også være nødvendigt med en operation ved de største skolioser.

Hvis man opdager en skævhed i ryggen, er det vigtigt at blive undersøgt ved lægen, så der kan gribes tidligt ind med behandling, hvis dette er nødvendigt.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons