Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Hvad er normal sædkvalitet?

Definitionen på normal sædkvalitet er fastsat af WHO, og det handler blandt andet om mængden af sæd og sædcellernes bevægelse. Bliv klogere på det her.

Opdateret: 5. Oktober 2022

WHO's definition på normal sædkvalitet

Siden 2010 har man jævnfør anbefaling fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO) haft følgende krav til det, man kalder en normal sædkvalitet:

  • Der skal være minimum 1,5 ml sæd.
  • Der skal være mindst 15 millioner sædceller pr. ml sæd.
  • Minimum 40 procent af sædcellerne i prøven skal bevæge sig.
  • Tilstrækkeligt mange (4 procent, hvis man anvender strikse kriterier) skal have normalt udseende.

De seneste år går udviklingen i retning af, at man kræver lidt færre sædceller, for at en sædprøve kan betragtes som normal. Til gengæld lægger man større vægt på, at sædcellerne er af god kvalitet - det vil sige, at de ser normale ud og bevæger sig.

Kan der være udsving i sædkvaliteten hos en mand?

Der kan være store variationer i kvaliteten af sædprøver afleveret af én mand, og de fleste mænd vil på et eller andet tidspunkt have nedsat sædkvalitet. Momentan eller periodevis nedsat sædkvalitet kan for eksempel skyldes nedsat seksuel ophidselse, eller at man har haft feber forud for sædundersøgelsen.

Sædcellernes udvikling fra tidlige forstadier varer cirka 74 dage, og da infektioner og temperatur-forhøjelse (feber) kan hæmme denne udvikling på mange stadier, kan sædkvaliteten være nedsat mere end to måneder efter, at en mand har haft feber.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons