Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Vagtlægen | Mave og tarm

Hæmorider - hvad gør jeg?

Hæmorider er en slags åreknuder, som sidder omkring endetarmens åbning. Hæmorider viser sig ofte som smerter eller ved bløding efter toiletbesøg.

Opdateret: 3. Maj 2019

Hvad er hæmorider?

Hæmorider er en slags åreknuder, som sidder omkring endetarmens åbning. Hæmorider viser sig ofte som smerter eller ved eventuelt kraftig blødning efter toiletbesøg. De er ufarlige og kræver kun behandling, hvis de gør ondt. Tilbagevendende hæmorider og smerter ved endetarmen kan have anden årsag og bør undersøges nærmere.

Vagtlægens spørgsmål:

Følg spørgsmålene nedenfor og få indblik i, hvilke spørgsmål vagtlægen typisk vil stille, når du ringer.

1. Hvad er dit navn og CPR-nummer?

Vagtlægen spørger altid om navnet og CPR-nummeret på den person, som henvendelsen drejer sig om.

2. Hvor længe har det varet?

  • Er det lige opstået, kan du måske undgå, at hæmoriden bliver ved med at være der.

  • Hvis det har varet i flere dage, skal du sikkert behandles med medicin.

3. Har der været blod?

  • Har der været blod på afføringen eller på toiletpapiret?

Frisk blod i toiletkummen viser, at der er gået hul på hæmoriden. Det ser ofte voldsomt ud, men husk, at blodet i kummen er fortyndet med vand.

4. Under hvilke omstændigheder begyndte det?

  • Er det opstået i forbindelse med graviditet?

  • Er det opstået i forbindelse med forstoppelse eller mange toiletbesøg på grund af diarré?

5. Hvad har du gjort ved det indtil nu?

Har du prøvet at behandle en eventuel forstoppelse, eller har du brugt lokalbedøvende salve?

Kan du eventuelt føre hæmoriden ind i endetarmsåbningen? Du kan måske hjælpes med en behandling med stikpiller.

Hvad er hæmorider?

Hæmorider er udvidede blodkar (åreknuder), som kan befinde sig inden for såvel som uden for endetarmsåbningen.Der kan gå hul på disse blodkar, så de bløder. Ydre hæmorider kan ses som små knuder, indre hæmorider kan føles som en ubestemt udfyldning, selv efter toiletbesøg.Har du mistanke om, at du har en indre hæmoride, så bør du gå til egen læge.

Hvorfor får man hæmorider?

Blodkarrene udvider sig ved for stort tryk i bughulen, for eksempel når man bruger bugpressen - hvilket sker, når man ikke kan komme af med afføringen (hård mave), og når man eksempelvis skal løfte tunge ting. Så stabiliserer man ryggen ved at bruge disse muskler. (Det er også derfor, at man også skal træne mavemuskler, hvis man har ondt i ryggen).

Den hyppigste årsag til, at man udvikler hæmorider, er da også forstoppelse, dernæst overvægt, tungt arbejde, siddende arbejde (for eksempel chauffører) og graviditet

Hvad kan jeg gøre?

For at undgå at få hæmorider, eller hvis man allerede har fået hæmorider, er det en god idé at ændre kostvaner til en mere fiberrig kost og drikke masser af vand. Derved undgår man forstoppelse og overvægt.

Hvis du har smerter, kan du bruge en lokalbedøvende salve eller en ispose. En ydre hæmoride kan eventuelt føres lidt ind i endetarmsåbningen, hvilket kan lindre.

Hæmorider er normalt helt ufarlige og kræver kun behandling, hvis de gør ondt.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Kontakt din egen læge for at få en vurdering. Ofte vil man få ordineret enten stikpiller eller creme som virker i løbet af få uger. Medicinen virker smertestillende, og får hæmoriden til at trække sig sammen. Hvis der er advarselssymptomer vil din læge henvise dig til videre undersøgelse på sygehuset.

Kontakt lægen i løbet af 24 til 48 timer, hvis:

  • Du er over 40 år og får din første hæmoride
  • Hæmoriderne bløder
  • Du har stærke smerter
  • Du har haft vægttab uden åbenlys grund
  • Du har haft ændringer vedr. din afføring

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons