Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Ørevoks (cerumen)

Ørevoks er en let klistret masse, som består af døde celler og materiale fra kirtler i øregangen. Alle mennesker danner ørevoks i større eller mindre grad, og ørevoksen har en række gode funktioner.

Opdateret: 10. Maj 2022

Hvad er ørevoks?

Ørevoks er en let klistret masse, som består af døde celler og materiale fra kirtler i øregangen. Alle mennesker danner ørevoks i større eller mindre grad, og ørevoksen har en række gode egenskaber.Da ørevoksen er klistret, opfanger den støv og andre små partikler, inden disse når for langt ind i øregangen. Derudover dræber ørevoks også bakterier og danner et beskyttende lag for huden i øregangen.

Hvorfor dannes der somme tider for meget ørevoks?

Ørevoks dannes helt naturligt, og den finder oftest selv vej ud til åbningen af øret, hvor den falder ud som små, tørre flager.

Produktionen af ørevoks stiger, hvis øregangen bliver stimuleret – derfor dannes der mere ørevoks, hvis man renser ører med en vatpind for at komme af med det.

Hvis man arbejder meget med smuds og støv, kan huden i øregangen på samme måde blive irriteret og danne mere ørevoks.

Også brug af ørepropper og høreapparat kan gøre, at ørevoksen har sværere ved at komme ud af sig selv og ophobes i øregangen.

Hvilke symptomer får man ved for meget ørevoks?

Hvis man har for meget ørevoks, kan ørevoksen samle sig til en klump, som blokerer øregangen. Det kan give symptomer som

Hvad kan man gøre ved for meget ørevoks?

Generelt bør man ikke rense ører med vatpinde eller putte andre ting ind i øregangen, da det blot resulterer i endnu mere ørevoks.

Hvis man mærker en klump i øret, gør man ligeledes klogt i at undgå vatpinde, da de formentlig bare skubber klumpen endnu længere ind.

Der findes derimod andre måder, hvorpå man kan komme af med klumpen. Eksempelvis kan man prøve at dryppe nogle dråber madolie eller glycerin ind i øret for at opbløde klumpen, så den lettere kommer ud af sig selv. På apoteket kan ligeledes købes øredråber, som hjælper med at opløse ørevoksen. Endelig kan lægen også skylle eller suge ørevoksen ud.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons