Annonce

30 minutter om dagen

Bevæger du dig 30 minutter om dagen?

Op, ind i bilen, afsted på arbejde, sidde foran computeren, ind i bilen igen, hente unger, hjem, lave mad, sidde foran fjernsynet. Sådan ser mange danskeres hverdag ud, og det kan være svært at nå at få proppet motion ind i programmet.

Det er lige så farligt at lade være med at dyrke motion som at ryge.
Men det er farligt at lade være. Faktisk er risikoen for at dø af inaktivitet lige så stor som risikoen for at dø af rygning, viser forskningen. Mellem 20 og 30 procent af danskerne bevæger sig i dag så lidt, at det går ud over sundheden. 60 procent vil gerne være mere fysisk aktive, og ca. en tredjedel har planer om at gøre noget konkret ved det. Det viser en undersøgelse Sundhedsstyrelsen lavede sidste år.

30 minutters fysisk aktivitet om dagen er det der skal til, for at forebygge de vestlige livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, diabetes og visse former for kræft. Derudover styrker motion også immunforsvaret og letter depression og angst.

Sundhedsstyrelsen sætter Danmark i bevægelse

I ugen fra den 6. til den 11. juni prøver Sundhedsstyrelsen at få alle danskere til at røre sig mindst 30 minutter hver dag. 'Rør dig 30 minutter om dagen'-kampagnen bliver til i et tæt samarbejde med landets amter samt Københavns og Frederiksberg kommuner og forskellige organisationer og foreninger. Et gennemgående element bliver en fakkel, som tændes i amterne ved forskellige arrangementer i bevægelsens tegn.

Banko parken rundt

Bankospil i parken - en ny måde at få motion.
I næste uge vil der i denne uge være en masse forskellige aktiviteter rundt omkring i amterne, der skal få danskerne op af sofaen og ud af busken. En af dem er parkbanko, som er en lettere moderniseret udgave af den traditionelle forsamlingshusbanko. Alle deltagere får udleveret en bankoplade, men i stedet for at vente på Ole oplæsers opråben, skal man selv bevæge sig rundt for at indsamle tallene.

Det gør ikke så meget, hvad man gør, bare man gør noget

Motion handler ikke kun om dyre kondisko og fitnesscentre med en masse smarte mennesker og spejle. Det handler også om at få nye vaner ind i hverdagen. For eksempel:

  • Tag altid trappen, hvis muligheden er der

  • Cykel/gå til arbejde, supermarkedet, kiosken etc.

  • Gå til og fra bussen og stå evt. af en gang eller to for tidligt

  • Cykel en lille omvej til og fra arbejde

  • Gør tingene stående. Tal f.eks. i telefon stående/gående, stå op ved skrivebordet etc.

  • Gå hen til din kollega med en besked frem for at sende en email

  • Læg fjernbetjeningen på hylden, så er du tvunget til at rejse dig

  • Leg med dine børn

Man kan læse mere om fysisk aktivitet på Sundhedsstyrelsens side.

Sidst opdateret: 04.06.2004