Annonce
Debat > Forstyrrelser i stofskiftet > Hævede øjenlåg
Side 1 af 1 -
Svar på emne

Hævede øjenlåg
Den 30-12-2009 13:26


Skytten12
Tilmeldt: 02-04-2009 22:13
Hej

Jeg har lagt mærke til at når jeg udsætter mig for vind, så jeg få tår i øjnene, bliver mine øjenlåg meget hævede. Det startede for flere år siden, hvor jeg efter at hvde dyrket min hobby på en skrænt i stærk modvind og tår i øjnene kom altid hjem med hævede ojenlåg, og det holder i et par dage. Jeg har næsten glemt det, men i går kom det igen og jeg havde utrolig tørre øjne i mange timer bagefter. Det er som om øjenlåg de bliver fyldt med væske. Er det noget i kender? Har det noget med for lavt stofskiftet at gøre?

Jeg har det aht hele tiden og kan bare ikke klare flere symptommer.

Mvh Adam


Re: Hævede øjenlåg
Den 30-12-2009 13:41


slettet19117
Tilmeldt: 25-10-2009 13:33
Hej Adam!

Jeg har selv haft for højt stofskifte i 11 år.
I sep. månede oplevede jeg det samme som dig... mine øjne rendte meget i vand og pludselig en morgen vågnede jeg med disse hævede pudeformede øjenlåg!
Det kaldes basedow med øjensymptomer.
Du skal straks gå til din læge eller special læge. De kan måle i en blodprøve hvor meget antistof du har (det er antistoffet som er skyld i disse øjensymptomer)
Jeg er pt. selv i behandling! Og du skal endelig bare skrive/spørge hvis du får brug for det.... det er en ret underlig sygdom som kan ha et ret langt forløb!
Men først er det vigtig at du søger læge... så det kan blive af eller bekræftet om det er den sygdom! Læs evt også på nette.THYREOIDEA FORENINGEN har nogle gode artikler omkring dette. http://www.thyreoidea.dk/fakta/for-hoej ... kifte.html
Håber det kan hjælpe
MVH Jane


Re: Hævede øjenlåg
Den 30-12-2009 14:35


Skytten12
Tilmeldt: 02-04-2009 22:13
Tak for svaret.

Jeg fik konstateret Basedow for 20 år siden, mine øjnene var begyndt at stritte lidt ud. Jeg har taget PTU i 10 år og er blevet behandlet med radioaktivt jod - det er 10 år siden.
Nu er mit stofskifte for lavt - THS 15 og jeg tager Euthyrox.

Tror du stadigvæk det er noget med Basedow at gøre?

Hvad er det for nogle antistoffer du mener - er det TPO? Dem har jeg - over 1000, derfor er min kirtel stort set helt væk, 10 år efter radiojod behandlingen.

Jeg ryster, fryser, er ualmindelig træt, svimmel, spiserørsbrok, ond i ørene, nedsat syn, dårlig fordøjelse, jeg har tabt mig 15 kg på 6 måneder siden starten af Eltroxin selvom stofskiftet er for lavt. øm i hele kropen og fuldstændig energiforladt.
Og nu vil konen forlade mig - det er blevet for meget efter 1 år, hvor jeg ikke er i stand til at gå udenfor mere. Det startede med forøgelsen af Eltroxin/ Euthyrox. Nu har jeg taget 50mg dagligt i 3 måneder og har det dårligere hele tiden. Lægerne siger jeg skal op på 100mg dagligt, men jeg få det så skidt af det.
Hvad kan man gøre ved det? Det hele er ved at være for meget.

Mvh Adam


Re: Hævede øjenlåg
Den 31-12-2009 00:53


slettet11051
Tilmeldt: 01-02-2009 21:59
Kære Adam. det gør mig ondt at høre om dine problemer og mest at din kone vil forlade dig! Men i må jo have nogle problemer, som kan være svære at tackle. Det kan være svært ,at være "medpatient", og vi stofskiftepatienter-er nok svære at leve sammen med en gang imellem, pga. alle vores skavanker , der følger med sygdommen. Det hele kan komme til at fylde ALT for meget, i vores liv og så kan vi måske glemme den anden part. Håber for jer, at i måske kan tale med nogen ?
jeg ønsker dig (jer) et bedre nytår, med det hele. Kærligst Ellenmarie


Re: Hævede øjenlåg
Den 31-12-2009 15:19


slettet19117
Tilmeldt: 25-10-2009 13:33
Hej Adam!

Jeg ved at man kan have disse øjensymptomer selvom blodprøver ser fine ud... det er som en følgesygdom - når først den er begyndt.. så er løbet kørt.
Men mange af dine andre symptomer kan også tyde på at du ikke tåler din medicin... det kan jeg se at andre også har skrevet meget om...
Men hvis jeg var dig ville jeg hurtigst mulig tage kontakt til en endokrinolog... så du kan få det af el. bekræftet om det er øjensymptomer - det skal man i hvert fald tage seriøst! Jeg synes bare at den måde du beskriver dine øjne på minder rigtig MEGET om starten på mine symptomer. Og jo hurtiger du kommer i behandling jo bedre! Har du en endokrinolog du går fast ved? Det skal du ha... de er specialister og kan hjælpe dig!
Antistoffer er også noget de kan måle samtidig med at de måler dit stofskifte... men som sagt du skal til en specialist.
Jeg håber meget at nogen kan hjælpe dig... for du har det da helt klart ikke godt! Og det er SÅ vigtig at ha en go læge som tar en alvorlig!
Rigtig god bedring... og skriv endelig - folk er MEGET søde til at skrive tilbage her på siden :)
Ønsker dig - trods alt du går igennem - et godt nytår!
MVH Jane.


Re: Hævede øjenlåg
Den 25-05-2010 11:22


slettet24781
Tilmeldt: 25-05-2010 10:15
.......................................

Sidst rettet af slettet24781 10-02-2011 17:11, rettet i alt 1 gang.

Re: Hævede øjenlåg
Den 27-06-2010 01:15


slettet19117
Tilmeldt: 25-10-2009 13:33
Hej Signe!

Jeg har ikke været online et stykke tid, så ser derfor først dit indlæg nu.
Hvordan er det mon gået for dig? Håber du har fået styr på det hele :)

Mvh Jane :o)

Side 1 af 1 -
Svar på emne