Annonce

Åstrands steptest

Af Henrik Duer, cand.scient i human fysiologi og Tim Herbst, cand.scient i human fysiologi


Åstrands steptest er en nem og hurtig konditionstest, som du kan udføre hjemme uden de store hjælpemidler.

Du behøver ikke at have dyrket motion før, for at tage testen. Men du skal være opmærksom på, at den kræver lidt øvelse og koordination. 


Puls ur
Foto:Lene Justesen, NetDoktor.dk


Inden du begynder

Læs først testning.


Hvad skal jeg bruge?

  • En skammel eller en bænk med højden 33 cm for kvinder og 40 cm for mænd. Bænken skal være stabil, stå på et skridsikkert underlag og kunne bære din vægt.
  • En pulsmåler eller stopur så du kan måle din puls. 


Hvordan gør jeg?

Du skal få din puls op og derefter måle, hvor høj den er. Du kan udregne dit kondital ud fra din puls efter 5 minutters arbejde.

  1. Træn, så du kan holde et tempo på 30 trin i minuttet. Du skal træde helt op bænken med begge ben, først højre og så venstre ben. Gå ned igen. Træd helt op på brættet igen, denne gang nu med det modsatte ben først. 
  2. Når koordinationen og hastigheden er indarbejdet, kan du begynde testen. Træd op og ned fra bænken, som du gjorde før, med 30 trin i minuttet.
  3. Efter 5 minutters arbejde på bænken skal du måle din puls og skrive den i skemaet nedenfor. Skriv  samtidigt din alder og dit køn.
  4. Tryk send, og frem kommer dit kondital.
 Skema til indtastning



Puls pr. minut:
Mand eller Kvinde:
Kvinde Mand
Alder i hele år:
Vægt i hele kg:
 

Sidst revideret den 12/8 - 2000