Annonce
Annonce

strands steptest
Af Henrik Duer, cand.scient i human fysiologi og Tim Herbst, cand.scient i human fysiologi


strands steptest er en nem og hurtig konditionstest, som du kan udfre hjemme uden de store hjlpemidler.

Du behver ikke at have dyrket motion fr, for at tage testen. Men du skal vre opmrksom p, at den krver lidt velse og koordination. 


Puls ur
Foto:Lene Justesen, NetDoktor.dk


Inden du begynder

Ls frst testning.


Hvad skal jeg bruge?

  • En skammel eller en bnk med hjden 33 cm for kvinder og 40 cm for mnd. Bnken skal vre stabil, st p et skridsikkert underlag og kunne bre din vgt.
  • En pulsmler eller stopur s du kan mle din puls. 


Hvordan gr jeg?

Du skal f din puls op og derefter mle, hvor hj den er. Du kan udregne dit kondital ud fra din puls efter 5 minutters arbejde.

  1. Trn, s du kan holde et tempo p 30 trin i minuttet. Du skal trde helt op bnken med begge ben, frst hjre og s venstre ben. G ned igen. Trd helt op p brttet igen, denne gang nu med det modsatte ben frst. 
  2. Nr koordinationen og hastigheden er indarbejdet, kan du begynde testen. Trd op og ned fra bnken, som du gjorde fr, med 30 trin i minuttet.
  3. Efter 5 minutters arbejde p bnken skal du mle din puls og skrive den i skemaet nedenfor. Skriv  samtidigt din alder og dit kn.
  4. Tryk send, og frem kommer dit kondital.
 Skema til indtastning



Puls pr. minut:
Mand eller Kvinde:
Kvinde Mand
Alder i hele r:
Vgt i hele kg:
 

Sidst revideret den 12/8 - 2000
 
Annonce

Annonce
Annonce
Annonce