 |  |
Fiskeolier og deres anvendelse i forbindelse med sygdom |
 |
 |
Af Jerk Langer, læge
og videnskabsjournalist
|
Fiskeoliepræparater med omega-3 fedtsyrer er blandt de meste
anvendte kosttilskud og naturlægemidler, især ved hjerte-karlidelser og
gigtsygdomme.
|
Hvad bruges fiskeolie typisk til?
-
Forebyggelse og behandling af hjerte-karsygdomme
-
Supplerende behandling ved leddegigt, tarmbetændelse (colitis
ulcerosa, Crohns sygdom) og andre betændelsessygdomme, blandt andet eksem og
psoriasis.
-
Supplement til kosten, hvis man ikke spiser ret mange
fisk.
|
Hvad er de gavnlige effekter af fiskeolie?
Hvad ved man om fiskeolier og deres gavnlige virkning på
sygdomme? I det følgende bliver der opridset, hvad man fra studier ved om
fiskeolier og deres virkning på sygdomme:
Fiskeoliers virkning på hjerte og blod
-
Ballonoperation: Fiskeolie kan måske bidrage
til at modvirke en ny forsnævring af blodkarrene efter
ballonudvidelse af
hjertets kranspulsårer. Men mere forskning er dog påkrævet.
-
Blodprop i hjertet: Ifølge store, kliniske
afprøvninger skal der cirka 1.000 mg omega-3 fedtsyrer til dagligt eller
fiskemåltid flere gange ugentligt, for at nedsætte risikoen for pludselig
hjertedød samt for et nyt hjerteanfald hos patienter, der har haft en
blodprop i
hjertet.
-
Blodtryk: Fiskeolie kan sænke både det
systoliske og diastoliske
blodtryk moderat. Men
der skal ofte anvendes høje doser omkring 5.000 mg.
-
Hjertekrampe: Ifølge små studier har
fiskeolie måske en gunstig effekt på
hjertekrampe, men
mere forskning er påkrævet.
-
Hjertepumpesvigt: Cirka 1.000 mg omega-3
fedtsyrer dagligt reducerede dødeligheden hos patienter med hjertepumpesvigt i
en større afprøvning.
-
Kolesterol: Fiskeolie kan øge HDL (det sunde
kolesterol) lidt. Men undersøgelser har vist, at fiskeolie også kan øge LDL
(det farlige kolesterol). Tal først med lægen, såfremt du har problemer med
kolesteroltallet,
især hvis du vil tage høje doser fiskeolie. Bemærk, at fiskeolie ikke skal
tages med det formål at sænke kolesterol.
-
Triglycerid: Fiskeolie kan sænke blodets
triglycerid blandt andet hos
diabetikere. Høje
doser på omkring 5.000 mg omega-3 fedtsyrer dagligt kan være nødvendige for at
opnå en effekt, så tal først med lægen. Fiskeolier påvirker ikke
blodsukkeret hos
diabetikere.
Fiskeoliers virkning på led
-
Leddegigt (rheumatoid arthritis): At
fiskeolie er medvirkende til færre smerter, mindre morgenstivhed samt lavere
behov for almindelig gigtmedicin (NSAID) er påvist i kliniske afprøvninger på
leddegigt-patienter,
der spiser mange fisk eller tager omkring 3.000 mg omega-3 fedtsyrer dagligt.
Studierne er dog generelt af kort varighed.
|
Virker fiskeolie mod andre sygdomme?
Man forsker i fiskeolies indvirkning på blandt
andet:
|
Hvor meget fiskeolie skal man tage?
Til daglig brug anbefales en dosis på 500-1.000 mg omega-3
fedtsyrer. For at opnå en reel effekt på en tilstand skal man ofte op i en
højere dosis, som beskrevet i afsnittene ovenfor. Som tommelfingerregel svarer
det at spise fed fisk to gange om ugen til et dagligt indtag på 600 mg omega-3
fedtsyrer.
|
Hvad er de hyppigste bivirkninger ved tage fiskeolie?
De hyppigste bivirkninger af tilskud er:
-
Fiskesmagende opstød og forbigående løs afføring, især ved høje
doser.
-
Blodet bliver mere tyndtflydende, hvilket kan forlænge
blødningstiden, især ved høje doser. Det kan give tendens til blå mærker og
næseblødning.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sidst opdateret: 05.12.2011
|
|  |
|