Annonce

Kaffe

Kaffe og sundhed

Det er efterhånden velkendt at te er sundt, fordi te indeholder en række antioxidanter, der ser ud til at forebygge såvel åreforkalkning som kræft. Men hvad med kaffe?

Mange mennesker kan ikke sove, når de har drukket kaffe.
Svaret er nok, at kaffe er ret neutralt – drukket med måde kan det have en række virkninger som er hensigtsmæssige, selvom de nok ikke ligefrem er sygdomsforebyggende. Kaffe indeholder en lang række stoffer med biologisk virkning på vores krop. Vigtigst er virkningerne på centralnervesystemet, hjertekredsløb og på stofskiftet.

En række nye undersøgelser tyder dog på, at antioxidanter i kaffe er med til at forebygge en række kræftformer. Flere befolkningsstudier finder, at kaffedrikkere har lavere risiko for at få kræft i mundhule, svælg, spiserør og tyktarm.

En kop stærk kaffe indeholder 100-200 mg koffein, der dels virker opkvikkende, stimulerer kredsløbet så puls og blodtryk stiger, ligesom forbrændingen, især fedtforbrændingen stiger hos personer, der kun lejlighedsvis eller sjældent drikker kaffe. Ved daglig kaffedrikning aftager og forsvinder kredsløbs- og stofskiftevirkningerne, hvorimod den opkvikkende virkning bevares. Den opkvikkende virkning betyder også, at mange mennesker ikke skal drikke kaffe om aftenen, fordi så kan de ikke sove.

Tilberedning har sundhedsbetydning

Hvis kaffen koges og nydes uden filtrering, som mange gør længere nordpå i Norden, så kan overdreven kaffedrikning øge blodets indhold af kolesterol, og dermed øge risikoen for blodpropper i hjerte og hjerne. Dette skyldes ikke koffeinindholdet, men nogle andre stoffer, kahweol og cafestol. Disse stoffer fanges og tilbageholdes imidlertid af kaffefilteret, så filterkaffe har næppe nogen negativ virkning. Man ved endnu ikke, om stofferne kahweol og cafestol er højt i ekspresso og kolbekaffe.

Koffeinfri kaffe og abstinenser

Koffeinfri kaffe eller 'decaf', som det hedder i USA, er meget populært i Amerika, men har ikke vundet indpas i samme grad i Europa. Koffeinen giver ikke blot kaffen en del af de ønskelige virkninger på kroppen, men koffeinen og en række beslægtede methylxanthiner i kaffen er bitterstoffer, som bidrager til den samlede smagsoplevelse af kaffen. Skifter man pludselig fra dagligt at drikke almindelig kaffe til koffeinfri, så kan man godt få hovedpine i nogle dage. Det skyldes koffeinabstinenser, som man også vil erfare, hvis 'kaffe-narkomaner' pludseligt stopper kaffedrikningen.

Kaffe og stofstiftet

Koffein øger forbrændingen, men virkningen forsvinder, hvis man dagligt drikker kaffe eller spiser koffein-tabletter, så kaffe og koffein kan ikke bruges som slankemiddel. Som det har været fremme i medierne kan koffein også påvirke sukkerstofstiftet, men også her gælder det, at det er i småtingsafdelingen, og virkningen aftager ved regelmæssig kaffedrikning. Så der er ingen risiko for, at man får diabetes eller andre sygdomme af sin kaffe.

Gravide og kaffe

Overdrevet kaffedrikning kan hos gravide kan medvirke til en lavere fødselsvægt, og måske øge risikoen for abort, men et moderat dagligt forbrug af filterkaffe svarende til to til tre kopper indebærer ikke nogen risiko. Tobaksrygning og alkohol er det de gravide primært bør undgå.

Læs mere om ERNÆRING

Sidst opdateret: 14.10.2003