Annonce

Søvnforskere: Så længe bør du sove


Sover du mon for meget eller for lidt? Og hvor mange timer på øjet behøver vi egentlig i de forskellige livsfaser? Amerikanske søvnforskere fra National Sleep Foundation har de nyeste anbefalinger klar til dig her.

Den amerikanske nonprofitorganisation National Sleep Foundation, der til daglig arbejder med og mod søvnlidelser, har netop udarbejdet retningslinjer for, hvor meget søvn vi behøver i de forskellige faser af vores liv.

Anbefalingerne er baseret på hundredvis af forskningsartikler, som et hold af eksperter har gennemgået og vurderet.

Læs også: Gode råd ved søvnproblemer

”Det er godt med sådanne retningslinjer, og de gælder nok for de allerfleste i samfundet,” siger Ståle Pallesen, der er søvnekspert og professor i psykologi ved Universitetet i Bergen i Norge til Forskning.no.

Han understreger dog, at man ikke bør tage retningslinjerne for bogstaveligt. Hvis man sover mindre end anbefalingerne, og man synes, det fungerer godt for én, så kan man trygt holde fast i den rytme.

Læs også: Søvn - hvad er normalt?

Her er søvn-anbefalingerne

Søvn defineres som den tid, du rent faktisk sover, og inkluderer ikke de vågne timer, du tilbringer i sengen, fx på at falde i søvn eller vågne op igen.

  • Nyfødte (0-3 mdr.): 14-17 timer (mindre end 11 timer og mere end 19 timer er ikke anbefalet)
  • Spædbørn (4-11 mdr.): 12-15 timer (Mindre end 10 timer og mere end 18 timer er ikke anbefalet)
  • Småbørn (1-2 år): 11-14 timer (Mindre end 9 timer og mere end 16 timer er ikke anbefalet)
  • Førskolebørn (3-5 år): 10-13 timer (Mindre end 8 timer og mere end 14 timer er ikke anbefalet)
  • Skolebarn (6-13 år): 9-11 timer (Mindre end 7 timer og mere end 12 timer er ikke anbefalet)
  • Teenager (14-17 år): 8-10 timer (Mindre end 7 timer og mere end 11 timer er ikke anbefalet)
  • Unge voksne (18-25 år): 7-9 timer (Mindre end 6 timer og mere end 11 timer er ikke anbefalet)
  • Voksne (26-64 år): 7-9 timer (Mindre end 6 timer og mere end 10 timer er ikke anbefalet)
  • Ældre (65 år+): 7-8 timer (Mindre end 5 timer og mere end 9 timer er ikke anbefalet)

Pas godt på dig selv - Få vigtig viden og nyheder om din sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: Sleephealthjournal.org og Forskning.no

Sidst opdateret: 21.04.2017