Annonce

Koffein

Hvad er koffein?

Koffein er et naturstof, der findes vidt udbredt i planteriget. Det tilhører en kemisk gruppe kaldet plante-alkaloider. Koffein findes i blade, frø og frugter fra mere end 60 forskellige planter, blandt andet kaffe-, te-, kakao og kolaplanter.

I dagligdagen møder vi koffein i kaffe, te, kakao, cola samt i andre fødevarer som chokolade og energidrikke. Selv koffeinfri kaffe kan ikke sige sig helt fri for spor af koffein. Koffein-lignende stoffer findes blandt andet i energidrikke med guarana og maté, som er stoffer, der udvindes af sydamerikanske planter.

Som ingrediens i lægemidler er koffein enten kemisk fremstillet eller udvundet af kaffebønner.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvordan virker koffein?

Koffein har i mange år været kendt for sin opkvikkende effekt. Det er dog først i de sidste årtier, at egentlig forskning har kunnet vise, at koffein øger vores evne til udholdenhed, blandt andet i forbindelse med sportspræstationer.

Der er flere teorier om, hvordan koffein giver denne opkvikkende virkning på kroppen. En teori går på, at koffein virker direkte stimulerende på centralnervesystemet. Den stimulerende effekt på centralnervesystemet betyder, at man bliver mere vågen og får en bedre reaktionsevne. En anden teori går på, at koffein tilfører energi direkte til vores muskler.

Koffein virker mildt vanddrivende. Dette skyldes, at koffein øger den mængde af vand, der udskilles via nyrerne i form af urin. Det er dog kun, hvis man indtager små mængder af koffein i form af for eksempel kaffe eller andre koffeinholdige drikke, at koffein vil have en vanddrivende effekt. Hvis man indtager større mængder koffein, for eksempel hvis man drikker kaffe på daglig basis, vil effekten være reduceret. Dette skyldes, at kroppen hurtigt vænner sig til effekten af koffein, og derfor kan justere vandbalancen i forhold til denne effekt. Hvis man indtager koffein på regelmæssig basis, vil det derfor ikke være nødvendigt at tage højde for den vanddrivende effekt af koffein.

Hvordan og hvor meget?

Der er mange koffeinkilder i dagligdagen, og en almindelig kaffedrikker indtager cirka mellem 300 og 400 mg koffein dagligt. Mængden af koffein varierer selvfølgelig, alt efter hvilken type kaffe, du drikker. Almindelig filterkaffe indeholder cirka 70 - 175 mg koffein per kop, mens espresso indeholder cirka 40 til 200 mg koffein per kop.

En undersøgelse har vist at alle danskere i perioden 2003 til 2008 indtog 3,2 kopper kaffe i gennemsnit, samt at en kop indeholder cirka 100 mg koffein.

Der er ikke påvist skadelige effekter på lang sigt af koffein. Man kan dog risikere en mild afhængighed af koffein, hvis man indtager højere mængder end anbefalet over længere tid. I Danmark er anbefalingerne højst 400 mg koffein dagligt for voksne og 2,5 mg koffein per kilo kropsvægt for børn og unge. For gravide er tallet 300 mg koffein dagligt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvilke bivirkninger kan der være ved koffeinindtag?

Bivirkninger ved koffeinindtag kan opstå, hvis forbruget overstiger anbefalingerne. De inkluderer sure opstød, diarre, kvalme, hjertebanken, hovedpine, søvnløshed, rastløshed og muskelrystelse.

Hvis man ikke indtager mere end 300 - 400 mg koffein om dagen, er der dog ingen bivirkninger.

Kan jeg købe det lovligt i udlandet?

Koffein er, efter at stoffet er blevet taget af dopinglisten, ikke længere ulovligt at sælge i Danmark som kosttilskud. Oftest vil man dog kun støde på produktet i internetbutikker, eller i forbindelse med bodybuilding. Det er her vigtigt at huske på, at produkter, der sælges som kosttilskud, ikke har undergået samme strenge produktionskontrol, der kendetegner lægemidler, som sælges i Danmark.

Ofte vil man se koffeinholdige produkter enten som syntetisk fremstillet koffein eller som ekstrakt fra planten guarana. Hvis produktet er et planteekstrakt, kan det være svært at gennemskue, hvad indholdet af koffein reelt er, da indholdet fra hver plante kan variere meget. Man kan dog altid være sikker på, at indholdet falder indenfor et bestemt interval, da lovgivningen kræver dette.

Koffein på kapselform har dog ingen særlige fordele overfor koffein fra for eksempel kaffe eller andre koffeinholdige drikke. Og således bør man huske på ikke at indtage mere end den anbefalede dagsdosis (300 til 400 mg koffein, ofte svarende til tre til fire kapsler), samt ikke at forvente en effekt ud over det sædvanlige.

Annonce (læs videre nedenfor)

Læs mere om ERNÆRING

Sidst opdateret: 11.03.2015

Nyheder fra Videnskab.dk