Annonce

Motion som behandling af hovedpine

Hvad er hovedpine?

Hovedpine er en almindelig lidelse som påvirker tusindvis af danskere hver dag. Helt op til 10-12 % af den danske befolkning har mindst ét migræneanfald om året. Årsagen til hovedpine er ikke fastslået med sikkerhed, men man antager, at en udvidelse af blodkarrene i hjernen spiller en væsentlig rolle.

Selvom mange mennesker til daglig lider af tilbagevendende hovedpine, undgår en del at søge læge. Ofte skyldes det, at hovedpine opfattes som en almindelig lidelse, der er nem at behandle med medikamenter. Andre holder sig væk fra lægen af frygt for, at hovedpinen er et symptom på en alvorlig sygdom.

Men oftest er medicin slet ikke nødvendigt for at fjerne hovedpinen.

Fysisk aktivitet kan i mange tilfælde virke lige så godt som smertestillende medicin

Annonce (læs videre nedenfor)

Motions positive indflydelse

I et forsøg fra Canada undersøgte man, om seks ugers fysisk aktivitet kunne reducere migræneanfaldene hos 11 forsøgspersoner, som led af klassisk migræne. Det interessante resultat af undersøgelsen viste, at moderat kredsløbstræning ( konditionstræning ) ikke kun nedsatte hyppigheden af migræneanfaldene men også intensiteten og varigheden, af de anfald personerne fik. Ydermere fandt forskerne ud af, at denne gavnlige effekt holdt sig i flere uger efter forsøgspersonerne var holdt op med at dyrke motion.

Disse resultater stemmer meget godt overens med andre undersøgelser af motions indflydelse på hovedpine. Det er til gengæld svært finde at ud af, hvad årsagen er til motionens positive indvirkning.

For eksempel opstår spændingshovedpine typisk som følge af muskelspændinger i nakke, pande og tindinger, men også stress, overanstrengelse og psykiske spændinger har stor betydning. Ofte er det hverdagssituationer som for eksempel parforhold, myldretidstrafik, stor arbejdsbyrde og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, der forårsager den mentale og fysiske stresstilstand. Her er det måske at fysisk aktivitet er mest effektiv. Motion er uden tvivl afstressende, giver selvtillid og forbedrer den fysiske form. Det betyder, at man er langt bedre rustet til at modstå de udfordringer man møder i en måske stressede hverdag. Paradoksalt nok er der en gruppe af mennesker, der desværre oplever at få hovedpine af fysisk aktivitet. De skal enten forsøge at finde en type af motion, som ikke giver hovedpine eller regulere på intensiteten, da den kan være årsagen. I nogle tilfælde vil hovedpinen forsvinde af sig selv efter nogen tid. Så giv motionen en chance.

Din livsstil har betydning for om du risikerer at få hovedpine

Din sundhed og hvordan du lever dit liv betyder også noget for, om du er udsat for at få hovedpine . En del undersøgelser foreslår, at et højt fedtindtag i kosten, fedme, alkoholindtag, kaffe, p-piller, rygning og medicin har en betydning for, om vi til daglig lider af hovedpine.

Vælger du at leve et liv med motion, kan det betyde at ens sundhed på mange områder bliver forbedret, og du vil derfor af dig selv undgå mange af de ovennævnte faktorer. Og der skal forbavsende lidt til for at forbedre din sundhed. Der findes en række gode løbeprogrammer på nettet, som man kan finde gennem søgemaskinerne, bl.a. hos DGI , motion-online og iFORM .

Sidst opdateret: 15.11.2012