Annonce
Sådan undgår du stress
Af Christian Gabriel, tekstforfatter, cand.mag., og Per M.E. Christiansen, journalist

De, der har mest brug for at lære at håndtere stress, har som regel for travlt til det. Gennemtænk alle de projekter, som du vil gennemføre. Hvis du er stresset, burde du måske tage dig lidt af dig selv i stedet. Brødet kan jo man købe hos bageren, vinduerne kan vente med at blive pudset til en anden dag. Og der er ingen, der dør at spise en købepizza.

Sådan kan du gøre for at undgå stress

  • Spis langsommere. Ryd ikke af bordet straks efter middagen, men bliv siddende lidt længere.

  • Tag lige så meget hensyn til dig selv, som du tager til resten af familien.

  • Overhold hastighedsgrænserne i trafikken. Lad være med at blive vred på andre bilister. Det kan ikke betale sig. Hvem ved, måske er dig, der næste gang kommer til at lave et klodset sving.

  • Øv dig på at gennemskue dine negative tankemønstre. Lad være med at bruge energi på ting, som du alligevel ikke kan gøre noget ved. Tag i stedet en dyb indånding og slip vreden eller tankerne. Tænk på noget sjovt i stedet. Vender den negative tanke tilbage, så gør dig fri af den igen.

  • Pas på dig selv og din krop. Sørg for at bruge tid på dig selv. Giv dig selv kortere pauser nu og da, hvis hverdagens program altid er fuldt besat.

  • Spis det, som du får det godt af, og sørg for at få motion. Tai-Chi og Chi-gong er to former for træning, som er gode at afstresse til. Hvis du bedre kan lide at gå en tur, så vil en gåtur på en halv time tre gange om ugen forbedre dit helbred.

  • Bed din familie om hjælp, hvis du ikke føler, at du kan klare det længere.

  • Beslut dig for at slappe af, når du skal sove. Hvis du er overtræt, kan det tage længere tid at komme ned i omdrejninger. Det hjælper, hvis du tager et par dybe indåndinger. Mærk efter, om du har muskelspændinger og sørg for at slappe af. Hvis du har brug for hjælp til afspænding, er der gode afslapningsbånd at købe i butikkerne.

Annonce

Kilder
Bearbejdet efter forlæg af Åsa Ekstrand, journalist NetDoktor.se i samarbejde med May Blom, leder af et projekt om stresshåndtering på Karolinska Sjukhuset i Sverige.


Sidst opdateret: 01.11.2000










SYGDOMME FRA A-Å
KLIK PÅ DET BOGSTAV SYGDOMMEN STARTER MED
ABCDEFGHIJ
KLMNOPQRST
UVWXYZÆØÅ
Søg på symptomerTjek din medicin
Spørg lægenSpørg i debatten
NYT OM SYGDOM OG SUNDHED HVER UGE
Få Netdoktors nyhedsbrev
- helt gratis!
www.netdoktor.dk

Til dig fra Netdoktor

Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors privatlivspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

© Copyright 1998-2012 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark