Annonce

Røgfri og fem kilo lettere på en måned

Når man har røget, siden man var 13 år, er det svært at holde op igen. Det har Susanne Gudmandsen (42) erfaret. Hun arbejder som hjemmevejleder for voksne udviklingshæmmende i Ballerup Kommune og har flere gange forsøgt at kvitte røgen, men hverken hypnose eller akupunktur har hjulpet.

"På et tidspunkt hørte jeg, at min arbejdsgiver ville tilbyde mig og mine kolleger et rygestopkursus, og naiv som jeg er, troede jeg, at vi også ville få kostvejledning. Jeg har nemlig været overvægtig hele mit liv og ville også gerne tabe mig. Så jeg besluttede mig for at vente med kvitte smøgerne og tabe mig, til vi fik tilbudt kurset. Mentalt har jeg derfor længe været forberedt på at holde op med at ryge. Jeg har virkelig villet det denne gang", fortæller Susanne.

Nyt & Sundt nyhedsbrev
- Ny viden om din sundhed -
Denne artikel er fremstillet for Sygeforsikringen "danmark". Den indgår i nyhedsbrevet Nyt & Sundt, som produceres i samarbejde med Netdoktor.

Nyhedsbrevet er gratis og udkommer hvert kvartal til medlemmer af "danmark",
hvis du er tilmeldt.

Du kan tilmelde dig på
dit-danmark.dk.

Da hun startede hos rygestopvejlederen sammen med fem kolleger, snakkede de om fordele og ulemper ved rygning.

"Jeg fandt hurtigt ud af, at der ikke rigtig er ulemper ved at holde op, selv om jeg tidligere har bildt mig ind, at jeg kan kontrollere min vægt ved at ryge. Da jeg før havde forsøgt at kvitte røgen, var jeg blevet afhængig af nikotintyggegummi, der fik min mund til at smuldre og gav mig frygtelig ondt i maven. Og da jeg efter et år holdt op med tyggegummiet, tog jeg ti kilo på. Så var derouten lagt, og jeg røg igen. Så denne gang valgte jeg en kold tyrker og bruger i stedet almindeligt tyggegummi."

Derfor stiger vægten efter rygestop:

Rygning påvirker stofskiftet, så hvis du bevæger dig og spiser uændret, vil du tage 2-4 kg på, fordi forbrændingen falder. Når mange tager mere på, skyldes det, at de erstatter cigaretter med slik og mere mad – ens smagsløg ændrer sig efter rygestop, så man synes, maden smager bedre og kommer derfor til at spise mere.

Kilde: Rygestopvejleder Helene Buch Pedersen

Penge nok til grøntsager

"Mit mål er at tabe mig 25 kilo indtil næste sommer, hvor jeg skal en måned til Thailand med mine børn, og den tur har jeg sparet op til i fire år. Jeg ved, at jeg kan gennemføre vægttabet. Nu er der gået en måned, siden jeg holdt op med at ryge, og jeg har allerede tabt mig fem kilo. Jeg får 1000 kroner mere om måneden ved ikke at ryge, så jeg kan ikke sige, at jeg ikke råd til grønt – min rygetid er blevet min grønttid. Det tager tre timer at ryge 20 cigaretter om dagen, så jeg har masser af tid til at skrælle grøntsager."

Ud over rygestopkurset har Susanne også læst Allen Carrs bog ”Endelig Ikke-ryger”.

"Det er en fantastisk bog, hvor han blandt andet skriver, at det er indbildning, når vi tror, at røg hjælper os i belastende situationer. I virkeligheden er det videnskabeligt bevist, at vi får det dårligere i belastende situationer, fordi pulsen stiger på grund af nikotinen. Carrs bog går på det mentale uden løftede pegefingre. Jeg har fået nok af moralske opstød gennem tiden. Denne gang har jeg tænkt mit rygestop grundigt igennem. Jeg ved, at det tager ca. tre minutter, før min rygetrang går over, så jeg har lært mig at trække vejret dybt, indtil den går over", fortæller Susanne.

Nye rutiner

"Jeg har måttet lave om på mange af mine rutiner. Jeg er blandt andet nødt til at sove længere om morgenen, for ellers kan jeg ikke få tiden til at gå, før jeg skal på arbejde. Før plejede jeg at starte dagen med at brygge kaffe og nyde dagens første kop sammen med dagens første cigaret."

"Den dag, jeg holdt op med at ryge, holdt jeg samtidig helt op med at drikke kaffe. Jeg blev syg af det, for jeg havde jo været vant til at drikke to kander kaffe hver dag og ryge mindst 20 cigaretter. Nu er jeg begyndt at drikke kaffe igen, men i moderate mængder, siger Susanne. Efter aftensmaden rydder Susanne hurtigere op, nu hvor hun ikke længere ryger efter maden. Så ordner hun i stedet næste dags ration af frugt og grøntsager, som hun skærer ud og putter i en pose, som hun tager med på jobbet. Susanne spiser efter Vægtkonsulenternes principper og har fået materiale og opskrifter fra sin mor, som har gået hos dem."

Masser af motion

"De første 14 dage uden røg var lette, men det har været svært de sidste 14 dage. Når rygetrangen kommer over mig, tænker jeg på, at jeg ikke længere har fysiske abstinenser, for nikotinen er for længst ude af min krop. Så det er rent psykisk."

Motion fylder mere i Susannes liv end tidligere. Hun har længe styrketrænet, men sørger nu også for at træne sin kondition på cyklerne i fitnesscenteret. Det bliver til fire ugentlige dage med masser af træning. Og så powerwalker hun med sin ældste datter.

"Det er blevet en god cirkel at dyrke motion, for jeg kan se, at vægten falder, og så er det også motiverende i forhold til at lade være med at ryge. Man skulle tro, at det er dømt til at mislykkes, når man går i gang med to så store projekter samtidig, men jeg ser det som et spørgsmål om mental indstilling. For mig er det en gave, at jeg nu har det overskud, der skal til for at lade være med at ryge og gøre noget ved kosten samtidig. Hvis man tænker, at det er synd for en, så er den næste cigaret ikke langt væk. Det gælder om at kunne se de fordele, der er ved vægttabet og rygestoppet. Det er kun så svært, som man selv gør det til," siger Susanne.

Sidst opdateret: 02.01.2007