Annonce

Jern

Generelt om jern

Jern tilhører sammen med vitaminerne gruppen mikronæringsstoffer. Hvor vitaminer er molekyler sammensat af et større eller mindre antal atomer forbundet med hinanden, er jern et grundstof, det vil sige et enkelt atom.

Cirka to tredjedele af kroppens samlede jern findes i blodet og musklerne. En tredjedel er lagret i leveren, milten og i den røde knoglemarv, hvor de røde blodlegemer dannes.

Blodmangel på grund af jernmangel opstår som regel først efter lang tid med underskud af jern i kosten, fordi disse lagre først skal tømmes.

Hos en normal person indeholder hele kroppen cirka 30-40 milligram jern per kg legemsvægt.

Hvad bruger kroppen jern til?

Jerns vigtigste funktion er at udgøre den centrale enhed i hæmoglobinmolekylet i de røde blodlegemer. Jernet er ansvarlig for at ilten transporteres rundt i kroppen og er derfor livsvigtigt.

Hæmoglobin og Myoglobin - Kroppens iltbærer-molekyler

Hæmoglobinet, der giver blodet dets røde farve, består af fire store proteiner med hver sit jernatom i. Hvert jernatom kan binde et iltmolekyle (O2) til sig. Myoglobin i musklerne indeholder også jern. Myoglobin minder nærmest om en kvart hæmoglobin og har da også samme funktion. Pointen er, at myoglobin er bedre til at binde ilt til sig og på den måde "suge" ilten fra blodet over i arbejdende muskler, så ilten ender i musklerne, hvor det skal bruges.

Arterieblod er lysere og mere rødt end veneblod

**** Når ilten bindes til hæmoglobinet, ændres formen af hæmoglobinet en lille smule og dermed også dets farve. Det er derfor, at det af-iltede blod i venerne er mørkere end det iltholdige lyserøde blod i arterierne.

Andre funktioner for jern

Jern indgår også andre steder, omend i mindre mængder, blandt andet i visse enzymer, der bruges i energistofskiftet og i de hvide blodlegemer.

Hvor findes jern i kosten?

Kornprodukter - samt kød og grønt

Den største mængde kommer fra kornprodukter, mens kød bidrager med en femtedel og frugt og grønt bidrager med en femtedel. Det skal nævnes at jern fra kød - såkaldt hæm-jern - optages lettere i mavetarm kanalen. Kun cirka en tiendedel af den jern, vi indtager, er hæm-jern.

Lever og broccoli

Af kød er specielt lever en god kilde til jern. Grønne grøntsager, for eksempel broccoli er også gode kilder.

Hvor meget jern skal jeg tage?

Anbefalet daglig dosis varierer en del efter køn og alder. For mænd og ikke-menstruerende kvinder anbefales 9 mg pr. dag. Drenge og piger bør få henholdsvis 11 og 15 milligram. Sidstnævnte anbefales også til menstruerende kvinder.

Tager du jern på grund af blodmangel, kan tilskud af C-vitamin øge optagelsen af jernet. Modsat kan samtidig indtagelse af calcium eller mangan nedsætte optagelsen af jern.

Kvinder i den fødedygtige alder, specielt kvinder, der menstruerer kraftigt, har ofte behov for jerntilskud for at undgå jernmangel. De fleste unge kvinder i Danmark har underskud af jern.

Mindre børn og børn i kraftig vækst kan også risikere jernmangel.

Gravide kvinder anbefales ofte forebyggende jerntilskud.

Gravide kvinder anbefales ofte forebyggende jerntilskud i form af tilskud på cirka 40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge. Det tages mest hensigtsmæssigt i form af et særligt vitaminpræparat udviklet til gravide, hvor også andre særlige behov (som folinsyre ) er tilgodeset. En femtedel af alle danske kvinder udvikler jernmangel under graviditeten .

Bloddonorer kan også have behov for et ekstra jerntilskud. En enkelt blodtapning medfører et jerntab på cirka 200 milligram.

Disse grupper anbefales at tage jerntilskud:

  • Ældre mennesker, der lever af ensidig kost.

  • Personer med blødninger fra fordøjelseskanalen, for eksempel blødende mavesår.

  • Alkoholikere .

  • Vegetarer og veganere.

Længere tids brug af en række lægemidler kan øge risikoen for jernmangel:

Hvad er symptomerne på jernmangel?

Jernmangel giver først og fremmest træthed og måske muskelsvaghed. Det er bemærkelsesværdigt, at disse symptomer optræder allerede før der konstateres blodmangel. Flere nye undersøgelser viser, at kvinder med jernmangel, men uden blodmangel, bliver mindre trætte, får mere energi og muskelstyrke, hvis deres jernmangel behandles, uanset om det er med en mere jernrig kost eller med kosttilskud.

Blodmangelen udvikles først efter længere tids jernunderskud, da kroppens jerndepoter i lever, milt og knoglemarv først skal udtømmes.

Symptomerne ved jernmangel kan udover træthed typisk være bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelhed og åndenød.

Cirka en tredjedel af danske kvinder i den fødedygtige alder har et underskud af jern i kroppen, og en stor del af dem kunne opnå en bedre livskvalitet ved at korrigere jernmangelen.

Hvordan behandles jernmangel?

Ved jernmangel, og dermed blodmangel, vil man normalt give ca. 200 mg pr. dag til voksne. Til børn 2-3 mg pr. kg legemsvægt pr. dag. Da kroppen normalt har et ekstra lager af jern i lever, milt og knoglemarv, skal behandlingen fortsætte nogle måneder efter, at blodprocenten er normal, så lagrene kan fyldes op. Det er vigtigt, at man spiser en mere jernholdig kost efter behandlingens ophør. Det gør man nemmest ved at spise mere magert kød, gerne af de 'røde' typer som svine- kalve- og oksekød, og samtidig spise C-vitamin, for eksempel i form af juice eller frugt.

Får jeg flere røde blodlegemer af at tage jerntilskud?

Nej, nogle sportsfolk tror fejlagtigt, at hvis de tager jerntilskud, giver det flere røde blodlegemer på samme måde som med dopingmidlet erytropoietin (EPO).

Jerntilskud giver kun flere røde blodlegemer, hvis man i forvejen har for få på grund af jernmangel.

Hvornår bør man ikke tage jerntilskud

Personer med den arvelige sygdom hæmokromotose , hvor jernoptagelsen i forvejen er unormalt høj, må ikke tage jerntilskud.

Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg er gravid?

Sundhedsstyrelsen anbefaler jerntilskud til gravide fra 10. graviditetsuge

Jerntilskuddet kan også tages i form af en særlig vitamin-mineraltablet til gravide, som skal tages under hele graviditeten. Herved opbygges jerndepoterne i første seks måneder af graviditeten, således at man undgår at tage de meget store doser jern, hvis man skal have hele behovet dækket ved kosttilskud i sidste tredjedel af graviditeten.

Hvad er symptomerne på overdosering af jern?

Tager du for meget jern over en kort periode kan du få mavesmerter, diarré, opkastning. Over 30-60 mg jern per kg. legemsvægt per dag kan være farligt. Bivirkninger ved jernindtagelse kan være kvalme, afføringsforstyrrelser som forstoppelse og mavesmerter. Jernet forårsager, at afføringen farves sort.

Forgiftning med jern som lægemiddel kan være farligt, og specielt hos børn ses denne form for forgiftning ofte, hvis de for eksempel finder et pilleglas med jern og tømmer det. Dosis skal dog helt op over 200 milligram per kg legemsvægt, før det kan være dødeligt. Børn er dog mere følsomme, så hos børn er dødelighedsdosisen lavere.

Der er mistanke om at for højt indtag af jern kan føre til øget åreforkalkning og måske kræft hos mænd. Mænd uden jernmangel bør derfor ikke tage kosttilskud med højere indhold end i en almindelig vitamin-mineral-tablet.

Må Vitaminerne/mineraler indtages sammen med andre lægemidler

  • Du bør ikke tage antibiotika (penicillin og lignende) på samme tidspunkt på døgnet som du indtager jern - vent minimum 3-4 timer mellem hver.

  • Må ikke tages samtidig med kolesterolsænkende stoffer, som virker ved at binde galdesyrer.

  • Hvis du er tvivl, så kontakt din læge eller spørg på apoteket.

    Se oversigt over kostens indhold af mineraler.

Sidst opdateret: 13.01.2009