Annonce

Oversigt over Mineraler

Calcium

Findes i: Mejeriprodukter som mælk og ost, samt i grove grønsager som broccoli, bønner, små fede fisk og kål.

Nødvendigt for: Giver knoglevævet styrke. Derudover stor betydning for muskelsammentrækning, impuls-ledning i nerverne, størkning af blodet, blodtryk og måske vægtregulering.

Anbefalet daglig dosis Børn og unge: 900 mg. Voksne: 800 mg. Gravide og ammende: 900 mg pr. dag. |

Læs mere om Calcium


Fosfor

Findes i: Mejeriprodukter, kornprodukter, kød og grønsager.

Nødvendigt for: Energiomsætningen i kroppen. Byggesten for DNA og er vigtige for knogler og muskler.

Anbefalet daglig dosis: Børn og unge: 700 milligram. Voksne: 600 milligram. Gravide: 700 milligram. Ammende: 900 milligram.

Læs mere om Fosfor


Jern

Findes i: Kornprodukter, kød (bl.a. lever), frugt og grønt (bl.a. broccoli).

Nødvendigt for: Jernet er ansvarlig for, at ilten transporteres rundt i kroppen og er derfor livsvigtigt.

Anbefalet daglig dosis: Mænd og ikke menstruerende kvinder: 9 mg pr dag. Drenge: 11 mg. Piger og menstruerende kvinder: 15 mg.

Læs mere om Jern


Jod

Findes i: Stort set alle føde- og drikkevarer indeholder små mængder jod, men de dagligvarer, der indeholder mest jod, er: fisk og skaldyr samt mel æg og grøntsager

Nødvendigt for: Dannelsen af hormon fra skjoldbruskkirtlen, som medvirker til regulering af kroppens stofskifte.

Anbefalet daglig dosis: 150 mikrogram

Læs mere om Jod


Magnesium

Findes i:Kornprodukter, mælk og grønsager. Især bladgrønsager og mandler er rige på magnesium.

Nødvendigt for: Stofskiftet, samt for at vi kan bruge vores muskler på normal vis, og at hjertet fungerer normalt.

Anbefalet daglig dosis: Drenge og mænd: 350 mg. Piger og kvinder: 280 mg.

Læs mere om Magnesium


Kobber

Findes i: Indmad (specielt lever), fuldkornsprodukter, nødder og skaldyr.

Nødvendigt for: Dannelse af hormorner og signalstoffer til brug i hjerne, nerver og binyrer. Beskytter mod frie radikaler, der er skadelige affaldsprodukter fra cellernes stofskifte. Godt for jernomsætning i røde blodlegemer.

Anbefalet daglig dosis: Mænd og kvinder: 1,2 milligram per dag.

Læs mere om Kobber


Krom

Findes i: Kød, ost, nødder, mørk chokolade, fuldkornsprodukter, øl-gær, skaldyr mv. Det er nødvendigt at spise varieret for at få dækket behovet.

Nødvendigt for: Krom er hjælpestof til insulin og fremmer sukkeroptagelsen i cellerne. Dette hjælper til at holde blodsukkeret nede.

Anbefalet daglig dosis: Man kender ikke behovet for krom, men et indtag på 20-200 mikrogram per dag menes at være tilstrækkeligt.

Læs mere om Krom


Mangan

Findes i: Fuldkornsprodukter, nødder, grøntsager og frugt. Desuden i te og kaffe.

Nødvendigt for: Deltager i stofskiftets omsætning af kulhydrater og fedtstoffer ved neutralisering af frie radikaler.

Anbefalet daglig dosis: Behovet for mangan er ikke kendt, men et indtag på 2,5 - 5,0 mg menes at være tilstrækkeligt til at dække alles daglige behov. |

Læs mere om Mangan


Molybdæn

Findes i: Findes i mælke- og kornprodukter.

Nødvendigt for: Vigtig i svovl- og urinsyrestofskiftet samt kan muligvis nedsætte risikoen for huller i tænderne. Behovet for molybdæn er ikke fuldstændigt kendt, men det menes at ligge på omkring 75 mikrogram per dag.

Anbefalet daglig dosis: På grund af usikkerheden er anbefalingerne dog noget højere, 75-250 mikrogram/dag til voksne.

Læs mere om Molybdæn


Selen

Findes i: Kød ( især i lever og nyre), fisk, skaldyr, mælk, ost og æg, samt visse nødder, især paranødder.

Nødvendigt for: Kan virke som antioxidant, der beskytter cellerne mod ødelæggelse. Også vigtig for dannelse af hormoner, som holder stofskiftet oppe.

Anbefalet daglig dosis: Mænd: 50 mikrogram. Kvinder: 40 mikrogram. Gravide og ammende: 55 mikrogram pr. dag.

Læs mere om Selen


Zink

0

Findes i: Kød, ost, mælk, fuldkornsprodukter.

Nødvendigt for: Stofskiftets omsætning. Har stabiliserende virkning på arveanlæg og cellemembraner. Vigtig for dannelse og vækst af væv og organer samt for sårheling.

Anbefalet daglig dosis: Mænd: 9 milligram. Teenagedrenge: 12 milligram. Kvinder: 7 milligram. Teenagepiger: 9 milligram. Gravide: 9 milligram. Ammende: 11 milligram.

Læs mere om Zink


Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 30.09.2009