Annonce

Søvnhygiejne, hvad er det?

Spørgsmål

Hej Netdoktor,

Jeg har en kæreste (46 år) som døjer med søvnbesvær, han falder fint i søvn men vågner så op efter 1-2 timer, står op og går ud og spiser/ryger, går iseng igen og 1-2 timer efter gentager det hele sig.

Det har stået på i over 4 år nu og jeg kan se på ham at han bliver mere og mere slidt, jeg har kun kendt ham i knap 2 år, men kan virkelig se at han mangler overskud, er konstant træt og mangel på sexlyst. Han har forsøgt at gå til lægen men hans egen læge giver ham bare sovemedicin hvilket på ingen måder hjælper; det vågner han stadig af efter 1-2 timer.

Jeg kan ikke få ham til lægen fordi ham allerede føler at lægen ikke vil hjælpe, jeg har forsøgt mig med alverdens naturmedicin, prøvet healing.... Ja, hvad har vi snart ikke prøvet...

Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for jeg ved at manglende søvn over længere tid har sine konsekvenser for kroppen, så derfor spørger jeg her, hvad man kan gøre for at hjælpe ham?!

Skal vi presse lægen?

Kan han henvises til en afdeling på sygehuset, der kan måle hans søvnrytme?

Åhhh vi har virkelig brug for hjælp.

Pige/kvinde, 48 år, 163 cm, 52 Kg

Svar

Hej Spørger,

Det er utrolig vigtigt at få den rette mængde søvn. Det er afgørende for vores humør og energiniveau. Der kan være nogle sygdomme som gør at man har svært ved at finde ro og sove, at man vågner op eller at man ikke er udhvilet. Hvis disse sygdomme er udelukket må man fokusere på søvnhygiejne. Det vil sige man tilegner sig gode søvnvaner og aflærer eventuelt dårlige vaner. Det kan tage tid.

Det er vigtigt ikke at indtage koffeinholdige drikke (kaffe, cola, te m.v.) om eftermiddagen/aften og så er det en dårlig idé generelt at spise eller drikke 1-2 timer inden man går i seng. Nogle mennesker tror også fejlagtigt at alkohol kan hjælpe på søvnen, men vi ved at større mængder alkohol faktisk giver en dårligere søvnkvalitet. Tobaksrygning skal også undgås inden sengetid – og særligt bør man ikke ryge hvis man vågner i løbet af natten.

Fysisk udfoldelse er en rigtig god idé som er med til at bedre søvnen, men man bør ikke dyrke den 3-4 timer inden søvn. Desuden er faste sovetidspunkter vigtige og man bør tilstræbe at gå i seng samme tidspunkt hver dag – ligesom man bør stå op samme tidspunkt hver dag.

Alternativt kan I gå forbi jeres egen læge endnu engang og fortælle at der ikke er effekt af sovepillerne. En udredning på en søvnklinik kan i sjældne tilfælde også være en mulighed.

Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

Kommende speciallæge i almen medicin

Sidst opdateret: 11.09.2018

Annonce