Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Kvinder

Svamp i skeden

Skedesvamp skyldes i 80 procent af tilfældene infektion med gærsvampen Candida albicans. Denne gærsvamp findes normalt i skeden hos 30 procent af kvinder i den fødedygtige alder. Når vækstbetingelserne for svampen øges kan den give anledning til infektion.

Opdateret: 19. December 2007

Hvad er svamp i skeden?

Skedesvamp skyldes i 80 procent af tilfældene infektion med gærsvampen Candida albicans. Denne gærsvamp findes normalt i skeden hos 30 procent af kvinder i den fødedygtige alder. Når vækstbetingelserne for svampen øges kan den give anledning til infektion. Tilstanden er hyppig, idet tre ud af fire kvinder i den fødedygtige alder oplever mindst en episode med skedesvamp. Halvdelen oplever flere episoder. Hvis en kvinde har fire eller flere episoder om året taler man om gentagne infektioner. Gentagne infektioner kan skyldes fornyet aktivering af den hyppigste form Cancida albicans, eller aktivering af de mere modstandsdygtige arter Candida gabrata eller Candida tropicalis.

Hvorfor får man svamp i skeden?

De fleste kvinder vil have gærsvampe i skeden uden gener, da mælkesyrebakterier i skeden beskytter mod vækst af gærsvampe. Denne balance kan ændres, hvis kroppen har sværere ved at bekæmpe infektioner eller ved ændrede vækstbetingelser i skeden. Det drejer sig om:

  • Penicillinbehandling eller anden form antibiotika, hvor de normale mælkesyrebakterier i skeden fjernes og gærsvampen får bedre mulighed for at vokse.

  • Ved svækket almentilstand og nedsat immunforsvar som for eksempel ved kræftsygdomme. Her er kroppens evne til at afvise infektioner svækket og infektioner, herunder svampeinfektioner kan derfor opstå.

  • Behandling med medicin, som generelt svækker immunapperatet , som for eksempel prednison behandling, hvor kroppen har sværere ved at bekæmpe infektioner.

  • Kvinder med sukkersyge har forhøjet mængder af sukker i blodet. Dette sukker kan lagres i skedens slimhinde og derved give grundlag for, at en svampeinfektion hyppigere ses hos disse kvinder. Rigelig sukkerindtagelse kan måske også disponere til øget vækst af svampe.

  • Hormonelle forandringer som ses under graviditet kan bevirke ændring af slimhinden i skeden så svampen får bedre vækstbetingelser. Samtidig er immunsystemet undertrykt, så kroppen har sværere ved at bekæmpe infektion. Gentagne svampeinfektioner kan være cyklusbetinget med øget forekomst af svampeinfektioner lige umiddelbart inden menstruation. Der er modstridende resultater med hensyn til p-pillers betydning. Nogle studier har vist øget forekomst af svampeinfektion hos p-pille brugere, mens andre studier ikke har været i stand til at påvise dette.

  • Nogle kvinder oplever gener efter samleje . Det er dog ikke generelt en seksuelt overført sygdom. Kvinder, som ikke er seksuelt aktive kan således få skede svamp.

  • Uforklarlige faktorer . Nogle kvinder får tilbagevendende svamp uden der kan påvises nogen årsag.

Hvordan føles svamp i skeden?

Det mest fremtrædende symptom er kløe og svie i skedeåbningen. Nogle kvinder oplever desuden smerter ved samleje og smerter ved vandladning. Der kan også være udflåd. Symptomerne udvikler sig løbet af en til to dage.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen stilles ved en gynækologisk undersøgelse samt undersøgelse af sekret fra skeden.

Hvordan behandler man svamp i skeden?

Skedesvamp behandles medicinsk enten med stikpiller/ creme lokalt i skeden eller tabletbehandling. Tabletbehandlingen må dog ikke anvendes til gravide.

Hvilken medicin kan anvendes?

Der findes adskillige svampemidler (Azolpræparater). Behandlingseffekten er den samme uanset hvilket præparat, der anvendes, og uanset om det gives lokalt i skeden eller som tablet, der spises. Det har ved de akutte milde infektioner ingen betydning, hvor længe behandlingen gives, derimod har dosis stor betydning.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Udsigt for fremtiden

Ved de akutte infektioner helbredes cirka 80 procent ved en enkelt dosis. Ved gentagne infektioner gives dels en behandling mod den akutte infektion, dels en forebyggende behandling mod gentagne infektioner. Det anbefales, at denne forbyggende behandling gives i 6 måneder. Der gives tabletbehandling med enten Fluconazol 150 mg en gang om måneden eller Itraconazol 200 - 400 mg en gang om måneden. Der er fundet gærsvamp hos omkring halvdelen af seksualpartnere til kvinder med gentagne infektioner. Behandlingen af partneren har imidlertid ingen indflydelse på risiko for gentagne infektioner.

Hvad kan man selv gøre?

De fleste kvinder, der har haft svamp i skeden vil ofte kunne genkende symptomerne, hvis de får et nyt udbrud. Man kan da gå på apoteket og få Canesten combipakning, der indeholder en stikpille og en creme til at smøre udvendigt. Tætsiddende trusser af syntetisk materiale eller brug af trussebind frarådes, hvis man har tendens til gentagne infektioner. Samtidig frarådes anvendelse af sæbe, som nedbryder hudens barriere og forskyder pH-balancen i skeden. Behandling med penicillin eller anden antibiotika kan øge risiko for skedesvamp hos nogle kvinder. De fleste kvinder kan dog få antibiotika uden at udvikle symptomer på skedesvamp. Forebyggende anvendelse af stikpiller, som indeholder mælkebakterier været anbefalet. Det er dog aldrig dokumenteret, at en sådan forebyggende behandling har effekt. Hvis kvinden har tendens til gentagne infektioner kan i stedet anbefales Fluconaxol 150 mg umiddelbart før og efter antibiotisk behandling.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons