Jeg har ofte mareridt og er ikke til at vække. Tidligere gik jeg ofte i søvne. Hænger det sammen?

Spørgsmål:

Jeg har i det sidste år jævnligt vågnet op med mareridt. Tit har det bare været mærkelige og uvirkelige drømme, men det sker også at jeg vågner og tror at der står en og kigger på mig. I løbet af de sidste par måneder er det blevet sværere for mig at vågne igen efter et mareridt. Det bekymrer særligt min kæreste, som efterhånden bruger længere og længere tid på at overbevise mig om at det bare er en drøm.

Forleden vågnede jeg og troede at der var et dyr der havde bidt sig fast i mit ben. Min kæreste måtte holde mig fast så jeg ikke løb væk og kom til skade og det tog over 10 min. før jeg vågnede og blev klar over at det var en drøm.

Det er meget ubehageligt og min kæreste er lidt urolig ved at sove sammen med mig. Han frygter at jeg kommer til skade i mine drømme eller at jeg måske vil komme til at skade ham, hvis jeg tror at han er en anden. Under normale omstændigheder ville jeg gå ned til min læge, men jeg er i Nepal og skal blive her de næste 3 måneder, så jeg håber at I kan give mig et råd. Jeg synes at det er meget ubehageligt, og jeg frygter at det skal udvikle sig til noget meget værre. Jeg har lige siden jeg var lille snakket og gået i søvne.

Svar:

Kære Spørger

Det er meget almindeligt at unge voksne, der har gået i søvne som børn kan have den slags oplevelser, som du beskriver. Det er vigtigt at få gjort noget ved det, hvis det forekommer hyppigt, fordi man kan komme til skade, hvis man pga. søvngængeri vil forlade sit hus, eller kravle ud gennem vinduet osv.

Det vigtigt at blive grundigt undersøgt. Man kan se bestemte former for epilepsi, som viser sig med natlige anfald, som du beskriver det. Det er dog meget sjældent, men kan undersøges ved en såkaldt EEG undersøgelse.

Hvis man ikke finder nogen speciel årsag kan man gøre følgende:

1) Sørg for at der ikke er nogen genstande i rummet, hvor du skal sove, som du kan komme til skade ved.

2) Vinduer og døre holdes forsvarligt lukkede.

3)Sørg for at få rigeligt med hvile, anfaldene kommer hyppigere hvis man er stresset og udkørt.

4) Lav et sengetids ritual altså nogle ting du gør hver nat du skal sove. Det kan berolige dig og give færre anfald.

5) Check om anfaldene kommer på et bestemt tidspunkt om natten. Hvis de gør, sæt vækkeuret lidt før dette tidspunkt og hold dig vågen et halv times tid. Derefter går du til ro igen. Dette kan ofte forebygge anfald.

6) Medicinsk behandling kan forsøges. Stoffer af benzodiazepin gruppen eller SSRI kan prøves i samarbejde med lægen. Ofte kan de eliminere anfaldene eller i det mindste reducere dem. De virker ved at reducere den søvnfase, hvor problemet opstår.

7) Når du har været hos din læge kan du evt. blive henvist til et søvnlaboratorie i Danmark, hvis alt andet er resultatløst .

Venlig hilsen

Poul videbech

Psykiater

Sidst opdateret: 19.11.2001