Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Ordbog | Hjerte og blod

Pacemaker

En pacemaker er en lille elektronisk enhed, der består af et batteri og ledninger med små elektroder. Pacemakeren har til opgave at hjælpe hjertet med at slå med den rigtige hastighed. Oplever du svimmelhed, besvimelse og åndenød som følge af for langsom hjerterytme, kan du få indopereret en pacemaker.

Opdateret: 10. Maj 2022

Hvad er en pacemaker?

En pacemaker er en lille elektronisk enhed, der består af et batteri og ledninger med små elektroder. Pacemakeren har til opgave at hjælpe hjertet med at slå med den rigtige hastighed. En pacemaker kan sidde udvendigt, eller være opereret ind i for eksempel brystet.

Hvordan virker en pacemaker?

Hjertet er en muskel, der pumper blodet rundt i kroppen. Dette kan lade sig gøre, fordi nogle specialiserede celler i hjertet danner en elektrisk impuls, der får hjertemusklelcellerne til at trække sig sammen og slappe af. Hjertet kan normalt selv vurdere, hvilken hastighed der er mest optimal at slå med. Dette afhænger blandt andet af dit aktivitetsniveau.

Hvis hjertet slår for langsomt, kan man risikere at besvime eller i værste tilfælde få hjertestop, og derfor kan det blive nødvendigt at indsætte en pacemaker, der sørger for, at hjertet pumper med den rette hastighed. Den normale pacemaker bliver indopereret ved en operation i lokalbedøvelse. Det betyder, at man er vågen, mens operationen foretages.

Der lægges et snit i huden under kravebenet, hvor batteriet kan indplaceres. Ledningerne, der er forbundet til batteriet, føres gennem en blodåre videre ned i hjertets højre forkammer og hjertekammer, hvor elektroderne fastgøres.

Når pacemakeren er placeret, skal den programmeres og herefter registrerer den hjertets impulser. Hvis den fornemmer, at hjertet begynder at slå for langsomt, overtager pacemakeren frekvens-reguleringen og begynder at "pace", hvilket vil sige, at den udsender elektriske impulser og på den måde tvinger hjertet til at slå hurtigere.

Hvem skal have en pacemaker?

Man kan få en pacemaker, hvis man har en for langsom hjerterytme. Pumper hjertet ikke en tilstrækkelig mængde blod rundt i kroppen, kan man opleve eksempelvis svimmelhed, besvimelse eller åndenød.

Årsagerne til, at man har en langsom hjerterytme, kan blandt andet være ardannelse i hjertets ledningssystem. Ardannelse kan for eksempel opstå på grund af åreforkalkning i nogle af hjertets blodårer. Dog kan der være mange andre årsager til for langsom hjerterytme, blandt andet:

  • Endokarditis (betændelse i hjertet)
  • Myokarditis (betændelse i hjertemuskulaturen)
  • Myxødem (for lavt stofskifte)
  • Aortastenose (forsnævring af hovedpulsåren)
  • Elektrolytforstyrrelser
  • Medicinbivirkninger

Pacemaker med stød (ICD-pacemaker)

Man kan også få en pacemaker, der afgiver stød. Dette kaldes en ICD-enhed. ICD står for implanterbar cardioverter defibrilator, og er en enhed kan gives til personer, der har haft hjertestop eller hjerterytme-forstyrrelser, der kan lede til hjertestop.

Registrerer ICD-enheden enten, at personen har fået et hjertestop eller har en hjerterytme, der potentielt kan give hjertestop, vil den enten forsøge at overtage den elektriske impulsdannelse i hjertet eller afgive et eller flere stød for at få hjertet til at fungere normalt igen.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons