Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Bumser og acne (Acne vulgaris)

Acne er en meget almindelig hudlidelse, der rammer næsten alle unge tidligt i puberteten. Den skyldes betændelse i de små talgkirtler, der omgiver de fine hår i ansigtet og på overkroppen.

Opdateret: 19. September 2019

Fakta om bumser og acne

  • Acne er en meget almindelig hudlidelse, der rammer næsten alle unge tidligt i puberteten.
  • Acne viser sig blandt andet som hudorme, bumser og ømme, rødlige knopper.
  • Man bør ikke pille eller kradse i bumserne, ligesom det er en god idé at vaske ansigt og hår jævnligt.
  • Man kan behandle acne med creme eller tabletter. Jo tidligere behandlingen startes, desto flottere bliver resultatet og risikoen for ar mindskes.

Hvad er acne?

Acne (acne vulgaris) dækker hele spektret fra hudorme og bumser til de mere ubehagelige former for acne, hvor der kommer dybe byldelignende forandringer.

Acne er en meget almindelig hudlidelse, der rammer næsten alle unge tidligt i puberteten. Den skyldes betændelse i de små talgkirtler, der omgiver de fine hår i ansigtet og på overkroppen.

Acnens sværhedsgrad tiltager og når sit maksimum i 17-19-års alderen. Herefter aftager den gradvist hos de fleste og brænder oftest ud omkring 25-års alderen. Enkelte følsomme personer kan have acneproblemer, til de er omkring 40 år. Desuden kan acne forekomme hos kvinder før menstruation og under graviditet og hos mennesker, der bliver udsat for ekstrem påvirkning af huden ved kulde, varme eller kraftig forurening.

Hvorfor får man acne?

I puberteten øges kroppens produktion af mandligt kønshormon (androgen) hos begge køn. Det stimulerer talgkirtlerne til en øget produktion af hudfedt. Talgkirtlerne findes primært i ansigt og ryg og bryst.

Hos nogle personer er talgkirtlerne ekstremt følsomme overfor mandligt kønshormon. Det er disse personer, som oftest er mænd, der rammes af acne i så svær grad, at det er nødvendigt med lægehjælp.

Samtidig med, at produktionen af hudfedt øges, vil talgkirtlernes udførselsgange forsnævres, så hudfedtet får svært ved at komme ud. Men produktionen fortsætter uanfægtet. Det bevirker, at der dannes en øm bule, nærmest som en ballon, der fyldes med vand, indtil talgkirtlen ødelægges, hudfedtet siver ud i huden, og der kommer en pusfyldt bums.

Bumserne opstår på grund af hudbakterien Propionebacterium acnes, der lever af hudfedt. Under nedbrydningen af hudfedtet dannes der affaldsstoffer og fedtsyrer, som irriterer talgkirtlen, så der opstår betændelse i den.

Illustration af udviklingen af akne

Udviklingen af akne

Billede: IStock.com. Valideret af Flemming Andersen.

Hvordan føles acne?

Først viser det sig som åbne og lukkede hudorme. De lukkede hudorme ses som små hvide knopper, de åbne som mørkt farvede pletter, der kan klemmes ud af huden. De lukkede hudorme kan udvikle sig til ømme, røde, småknuder, der afløses af egentligebumser, som indeholder nedbrudt hudfedt. Betændelsen aftager over dage til uger afhængigt af sværhedsgraden

Svær acne kan hele op og efterlade ar, der vil følge én resten af livet. Acne kan være psykisk belastende og ødelægge et normalt socialt liv. Derfor er det vigtigt med en tidlig og god behandling. Man skal ikke være bange for at gå til læge på grund af acne; jo tidligere man kommer i gang med behandlingen jo flottere bliver resultatet, og jo mindre bliver risikoen for udvikling af ar.

Acne bliver forværret af

  • At man arbejder i fugtigt miljø med fedt, olie og andre kemikalier.

  • At man er 'stresset'. Det vil sige, at man ikke har det godt med sig selv.

  • At man kradser i sine bumser eller klemmer dem ud.

  • At man har sin menstruation.

  • At man udsættes for visse medikamenter og kemikalier.

  • Hos nogle forværres acne af alkohol, mælk, chips og pommes frites.

Hvad er faresignalerne?

  • Hvis håndkøbsmidlerne ikke virker efter seks til otte ugers brug.

  • Hvis acne er meget generende for udseendet.

  • Hvis der er store og ømme bumser.

  • Hvis der er acne-ar.

  • Hvis man har mørk hud, og der kommer mørke eller lyse pletter, der hvor bumserne var.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan behandles acne?

Afhængig af hvor meget acne, man er plaget af, kan lægen vælge selv at iværksætte en behandling eller henvise til en hudlæge. Behandlingen kan foregå med midler, der smøres på huden, eller midler, der skal indtages. Behandlingen retter sig mod en eller flere af de faktorer, der har betydning for acneudviklingen: Den øgede produktion af hudfedt, forsnævring af talgkirtlernes åbning eller mod acnebakterien selv.

Hos hudlægen kan gives effektiv tabletbehandling, der hos langt de fleste fjerner acnen fuldstændigt

Samtidig med behandlingen fortsætter man med at følge de gode råd, som er skitseret nedenfor. Men husk, at behandling af acne tager tid. Behandlingens virkning kan derfor først ses efter seks til otte uger. Behandlingen vil typisk skulle fortsætte, indtil man vokser fra bumserne, hvilket oftest sker, når man er i tyverne.

Hvordan behandles acne lokalt?

  • Ofte er det nok med azelainsyre (Skinoren) eller benzoylperoxid alene (Basiron). Disse midler modvirker forsnævring af talgkirtlernes åbning og hæmmer acnebakterien.

  • Ved svær acne kan lægen kombinere ovenstående midler med clindamycin (Dalacin) eller nøjes med Clindamycin, der kun må bruges i en kort periode, da det er et antibiotikum, og der er risiko for, at bakterierne bliver resistente over for midlet.

  • Ved acne, som er domineret af hudorme og bumser, kan lægen ordinere adapalen (Redap), evt. i kombination med benzoylperoxid (Epiduo), eller tretinoin i kombination med clindamycin (acnatac). Disse midler må ikke bruges af gravide, og kvinder, der kan få børn, må kun få præparaterne, hvis de bruger en sikker form for prævention som for eksempel p-piller.

Hvordan behandles acne med medicin?

  • Voksne kvinder, der er generet af svær acne, vil ofte have gavn af p-piller , som indeholder anti-androgener, altså stoffer, der hæmmer mandligt kønshormon. Denne type p-piller må ikke bruges, hvis man har en akut leversygdom.

  • Ved svær acne med bumser kan man langtidsbehandle med antibiotika i form af tetracykliner eller makrolider (erythromycin), som regel i kombination med de ovenstående midler. Tetracykliner må ikke bruges af gravide eller ammende kvinder eller børn under 12 år.

  • Ved svær acne hvor intet andet har haft tilstrækkelig effekt, kan hudlægen behandle med isotretionin (Roaccutan). Det må ikke bruges af gravide, og kvinder må kun få præparatet, hvis de bruger en sikker form for prævention som for eksempel p-piller. De må først blive gravide en måned efter ophør med behandlingen. Isotretionin må ikke anvendes af personer med nyre- eller leversygdom. Under behandlingen skal der løbende tages blodprøver. Behandling med isotretinoin er forbeholdt hudlæger.

  • Hvis ens egen læge ikke kan holde bumserne nede, skal man bede om at blive henvist til en hudlæge. Hudlæger er eksperter på dette område og kan tilbyde effektive behandling.

Kan man fjerne acne-ar?

Hvis man har fået ar efter acne, kan man eventuelt få reduceret arrene ved slibning af huden (dermabrasio), peeling, laserbehandling eller behandling med Dermaroller. Disse behandlinger foregår hos en hudlæge eller en plastikkirurg. Huden bliver aldrig, som den var engang, men hudstrukturen kan forbedres meget, specielt ved laserbehandling. Ved at behandle rettidigt med effektive midler bliver man sparet for ar.

Hvad kan man selv gøre?

Man kan:

  • Vaske ansigtet to gange dagligt med en mild hudvenlig sæbe med en pH-værdi på omkring 6,5. Sørg for at vaske huden uden at skrubbe ansigtet, da det kun vil forværre acne.

  • Undgå, at håret hænger ned i ansigtet og vaske det jævnligt med shampoo.

  • Lade være med at kradse og klemme bumser ud. Det gør kun tingene værre og giver ar. Pillen og kradsen i minimal acne kan medføre en kronisk tilstand, hvor man uafladeligt piller i huden med neglene, man kalder dette for acne excoriée de jeunes filles (”pilleacne”). Der findes effektive behandlinger af acne, som man kan få i håndkøb og på recept via læge, brug dem i stedet.

  • Undgå at udsætte huden for megen kulde, varme og sollys. Sollys lindrer acne for en tid, men kan ikke holde det nede. Langvarig udsættelse for sol kan give solskadet hud og hudkræft.

  • Bruge vandbaseret, non-keomedogen (tilstopper ikke hudens porer) fugtighedscreme, solbeskyttelse og kosmetik. Fedt- eller olieholdig creme eller makeup tilstopper hudens porer og kan give bumser.

  • Hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel mælk, chips, tomater eller rejer, eller efter alkoholindtag, skal man selvfølgelig undgå det.

  • Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver acne. Men hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

  • Spise en god og varieret kost, drikke rigeligt med vand og få regelmæssig motion. Har man det godt med sig selv, får huden det også bedre.

  • På apoteket og i supermarkedet kan man købe håndkøbsmidler til behandling af let acne. Prøv dem i seks til otte uger, det tager sin tid at få acne under kontrol.

  • Affind dig ikke med, at du ikke kan få styr på din acne. Gå til din egen læge, som kan hjælpe med den indledende behandling og henvise til en hudlæge.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons