Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Øjne

Bygkorn (Hordeolum)

Et bygkorn er en infektions-/irritationstilstand, som udvikles i kirtlerne i øjenlåget. Lær mere om, hvorfor det opstår og hvordan man behandler det.

Opdateret: 20. Februar 2019

Fakta om bygkorn

  • Bygkorn er en godartet infektionstilstand i en eller flere kirtler i et øjenlåg.
  • Tilstanden skyldes, at øjenvippernes hårsække eller talgkirtler tilstoppes, så fedtstofferne ikke kan flyde ud.
  • Symptomerne er typisk et rødt, ømt og hævet øjenlåg.
  • Hvis bygkornet generer, kan man behandle det med lokalantibiotika, varmt omslag og øjenlågsmassage. Bygkornet går typisk væk af sig selv efter 1-2 uger.

Hvad er et bygkorn?

Et bygkorn (hordeolum) er en godartet infektions-/irritationstilstand, som udvikles i en eller flere kirtler i et øjenlåg.

Øjenlåget indeholder flere typer af kirtler, væsentligt talgkirtler og øjenvippernes hårsække. Kirtlerne udtømmer deres indhold på øjenlågskanten. Kirtelsekretet er en naturlig del af tårefilmen.

Hvis tilstanden er lokaliseret i den ydre del af øjenlåget, i en talgkirtel eller i en øjenvippes hårsæk, kaldes tilstanden for et ydre bygkorn.

Hvis tilstanden er placeret i den indre del af øjenlågsvæggen, i en talgkirtel, er resultatet et indre bygkorn.

Hvorfor får man bygkorn?

Tilstanden skyldes, at øjenvippernes hårsække og/eller talgkirtler af ukendte årsager tilstoppes, så fedtstofferne ikke kan flyde ud. Dele af kirtlerne kan på grund af tilstopning briste, og efterfølgende angribes fedtstofferne af kroppens immunsystem. Samtidig kan bakterier (oftest den gule stafylokok) forværre tilstanden med infektion.

Bygkorn er hyppige og kan optræde i alle aldre hos sunde og raske mennesker. Hvis man i forvejen har øjenlågsinfektion eller visse former for hudlidelser (for eksempel Rosacea), hvor øjenlåget er involveret, kan man risikere at lide hyppigere af bygkorn.

Hvad er symptomerne på bygkorn?

Foto af øje med bygkorn. Foto: IStock.com
Bygkorn

Symptomerne på et bygkorn er typisk et rødt, ømt og hævet øjenlåg.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Lægen stiller diagnosen ud fra symptomerne og ved at betragte øjenlågs-knudedannelsen.

Hvordan behandles bygkorn?

Oftest er et bygkorn ikke generende og kræver derfor ingen antibiotisk behandling. Et bygkorn varer almindeligvis en til to uger, og ofte kan der spontant gå hul på denne med udflåd af gulligt pus. Hvis man har gener, kan både et indre og et ydre bygkorn behandles med lokalantibiotika, øjenlågsmassage og varme omslag.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Udsigt for fremtiden

Prognosen er god. Tilstanden er ikke synstruende og går ofte over af sig selv i løbet af få uger. Enkelte gange kan det indre bygkorn gå over i en længerevarende tilstand med udvikling af knudedannelse omkring fedtkirtler (latin: chalazion, dansk: [haglkorn][400156 ]). Denne tilstand skyldes ikke en infektion, men derimod at immunsystemet går til angreb på den syge fedtkirtels forskellige fedtstoffer. Tilstanden kræver oftest kirurgisk fjernelse.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons