Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Hudorme: Det kan du gøre

Små hudorme og urenheder kan være fristende at fjerne - og det må du faktisk også godt. Sørg dog for at have vasket hænder og pas på med ikke at trykke for hårdt, når hudormen presses ud.

Offentliggjort: 25. April 2019

Små hudorme og urenheder kan være fristende at fjerne - og det må du faktisk også godt. Sørg dog for at have vasket hænder og pas på med ikke at trykke for hårdt, når hudormen presses ud.

Små hudorme og urenheder lægger man mest af alt selv mærke til, og når man først har opdaget dem, kan de være svære at ignorere og fristende at fjerne.

Hudorme ses typisk ved områder omkring næsen, på hagen og mellem øjenbrynene, og i nogle tilfælde også på kinderne. De opstår, fordi porerne i huden bliver tilstoppede af urenheder, som spærrer for hudens talg. Det kan for eksempel være døde hudceller, makeup eller fed creme, der tilstopper porerne.

Hudorme er typisk en mild form for akne, som er en almindelig hudlidelse. Der er forskellige grader af akne, og hvis man har svær akne, bør man opsøge læge. Hvis man derimod blot har små hudorme og urenheder, kan man enten lade dem være i ro og vente til de går væk - eller man kan selv fjerne dem. Det er dog vigtigt, at man gør det korrekt, så man undgår, at det giver ar.

Læs mere om bumser og akne

Sådan fjerner du hudormene

Hvis hudormene er i overfladen af huden, og de nemt "popper ud" ved et lille pres, må man gerne presse dem ud. Hvis de ikke umiddelbart kommer ud, skal man lade dem være.

Farmaceut hos online-apoteket Apopro, Thi Lisa Le, forklarer, at det er vigtigt at vaske hænderne grundigt, før man bruger fingrene til at fjerne en hudorm. Ligeledes skal huden omkring bumsen også renses før, så man undgår, at der kommer bakterier ind i porerne. Ellers kan det nemlig gøre mere skade end gavn, for bakterier og andet skidt vil blot forværre bumsen.

Man skal også være varsom med ikke at trykke for hårdt, da det kan beskadige huden og dermed føre til ardannelse. Desuden er det også vigtigt at undgå at beskadige huden i området omkring hudormen. Derfor bør man være opmærksom på kun at trykke lige ved selve urenheden. Hvis ikke man er fingernem, findes der særlige hudormefjernere til netop dette formål.

Thi Lisa Le pointerer, at det er vigtigt ikke at begynde at røre ved bumserne, hvis der er tale om slem akne. Her bør man i stedet opsøge sin læge.

Læs også: Bumser- Sådan kommer du dem til livs

Daglig renserutine forebygger hudorme

De små hudorme kan forebygges ved en daglig renserutine af ansigtet morgen og aften. På den måde sørger man for at fjerne rester af makeup og andet snavs, der kan danne de små urenheder. Det er dog vigtigt ikke at ‘over-rense’ ved for eksempel at rengøre huden fem gange dagligt. Hvis man gør dette, kompenserer huden nemlig ved at producere mere talg , og det kan føre til fedtet, uren hud. Det samme sker, hvis man meget ofte benytter sig af ansigtsmasker.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Gode råd fra apoteket

Hudorme er en almindelig hudlidelse. De kan forebygges med daglig renserutine og kan fjernes med et let pres, hvis de er i overfladen af huden.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

  • Eksempel på hudormefjerner
  • Oversigt over ansigtsrens

  • Kilder: Farmaceut hos online-apoteket Apopro, Thi Lisa Le, og Netdoktors artikel: Bumser og akne

    Kommentér denne artikel

    Der er endnu ingen kommentarer på denne side

    Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

    Annons