Jeg lider af meget tør hud, hvad kan det være?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Har haft tør hud på højre underben i mange år og det er som om at svedkirtler er blevet inaktive. Smører fugtighedscreme på ben daglig - hvis jeg ikke gør dette bliver hud tør og kløende. Har været hos min egen læge samt hudlæge, men de har umiddelbart ikke kunne give mig et svar på mit problem. Hudlægen siger dog, at han ikke er stødt på noget lignende før men at det kan tænkes at være en beskadiget nerve/-er. Håber, at lægepanelet måske kan give et mere uddybende svar på denne lidelse.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Tør hud forekommer ofte i forbindelse med en ændret kemisk sammensætning i huden med efterfølgende for lavt vandindhold. Den forekommer også i forbindelse med forandret fedtdannelse og endelig hvor hudens barrierefunktion er påvirket, således at huden afgiver mere vand. Årsager kan forekomme i forbindelse med for hyppig badning og vask eller ved tørt indeklima som hyppigst findes i vinterperioder. Endvidere gælder det ved for kraftig brug af sæber, stærke rengøringsmidler og opløsningsmidler.

Der er sygdomme som er særligt udsatte. Den mest almindelige er ”atopisk dermatitis” (børneeksem), der findes både hos børn og voksne, og er en arvelig sygdom, hvor der forekommer væsketab fra huden. Andre, som er rigeligt i samme situation, er patienter med ”ichtyosis” (fiskehud), som findes i flere typer. Her er huden stærkt skællende med tendens til at krakelere. I det hele taget kan hudlidelser med øget forhorning og tendens til at revne i huden være i risiko. For eksempatienter er det vigtigt, at benytte de ofte nødvendige hormonpræparater og de nyere, men lidt svagere præparater som protopic eller elidel, som også kan benyttes. Hertil kommer at det er vigtigt at undgå tætsluttende tøj og uld. For alle med den tørre hud kan anbefales badeolier og de mange kendte blødgørende midler. Andre, der let kan komme til at få tør hud, er gamle mennesker; men det gælder jo ikke dig. De vil kunne få brug af samme badeolier og blødgørende midler. Da du nævner, at din hudlæge ikke har kunnet give dig et svar på dit problem; kunne du spørge om du kunne få hjælp på en af hudafdelingerne.

Venlig hilsen

Hugh Zachariae

Speciallæge i hudsygdomme

Sidst opdateret: 19.02.2009