Jeg kan ikke sove, og jeg forstår ikke hvorfor. Hvad kan det skyldes, og hvad kan jeg gøre?

Spørgsmål

Kære netdoktor

Jeg har de sidste 10 år haft insomnia (søvnløshed). Men det mest mærkelige er, at jeg ikke ved hvad jeg vågner af om natten - vågner op til 3 gange hver nat, mellem kl. 3 og 6.

Jeg går i 1g, og skal op kl. 6 hver dag. Jeg får dagligt mellem 5-7 timers søvn, som på grund af mine søvnproblemer ikke er sammenhængende. Jeg har kun søvnproblemer på mit eget værelse, og heller ingen problemer hvis jeg sover sammen med nogen. Har en lettere depression, men har jeg kun haft det i omtrent 1 år - så det kan ikke skyldes det.

Kan nogle gange bruge op til 3 timer på at falde i søvn, for det meste pga. at jeg ligger og tænker. Har store problemer i skolen mht. koncentrationen, og er altid ekstremt træt og irritabel hver evig eneste dag. Det kan få store konsekvenser, hvis jeg ikke finder en løsning snart. Har i nogle idéer til hvad mine søvnforstyrrelser kan skyldes?

Hilsen en spørger

Svar

Kære spørger

Tak for din mail hvori du fortæller om din insomnier, som betyder at du sommetider bruger 3 timer på at falde i søvn. Du fortæller derudover at du vågner flere gange hver nat og spørger hvad det kan skyldes. Du har en lettere depression, men dine søvnvanskeligheder går længere tilbage end depressionen.

Du ved sikkert at depression i sig selv ofte medfører dårlig nattesøvn med indsovningsbesvær, afbrudt nattesøvn og tidlig morgenvågning, men i dit tilfælde skyldes det jo ikke udelukkende depressionen. Forskellige stimulanser kan medføre indsovningsbesvær. Det er bla kaffe, sodavand og kulhydratholdige fødevarer (fx slik) som man derfor ikke bør spise om aftenen hvis det kniber med at falde i søvn. Det er også en dårlig ide at tjekke mails eller se voldsomme programmer i fjernsynet umiddelbart før man skal i seng. Hvis du har prøvet at undgå slik, sodavand, kaffe, mails og voldsomme film inden sengetid men alligevel ikke kan sove, ja så synes jeg at du skal forsøge dig med nogle mindfulnessøvelser. Du kan låne forskellige CD-er med disse øvelser på biblioteket.

Hvis alt andet glipper er medicin en mulighed. De traditionelle sove- og indslumringspiller der findes på markedet skal man være restriktiv med da de er afhængighedsskabende. Som alternativ findes et medikament der hedder Truxal og som er receptpligtigt. Dette medikament har en sløvede effekt uden at være afhængighedsskabende. Det har som al anden medicin naturligvis bivirkninger som du kan læse om på internettet. Et af de nyere medikamenter på markedet hedder circadin og indeholder melatonin som er kroppens eget hormon til regulering af døgnrytmen. Dett medikament er dog kun indiceret til patienter over 55 år så med din alder er man udenfor indikationsområdet hvilket du bør diskutere med din praktiserende læge, som du jo under alle omstændigheder skal tal med da medicinen er receptpligtigt. Jeg håber det lykkes for dig, evt i samråd med din praktiserende læge, at finde frem til en løsning.

Sov godt!

Hans mørch jensen Speciallæge i psykiatri

Sidst opdateret: 20.11.2021