Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Menstruation

Kraftige og langvarige menstruationer

Der er ingen regler for, hvor kraftige og langvarige menstruationerne må være. Blødningsstyrken er vanskelig at vurdere. Om det er for meget, afhænger også af din egen fornemmelse af blødningen.

Opdateret: 31. Januar 2009

Hvad er kraftige langvarige blødninger?

Blødningsforstyrrelser kan vise sig på mange måder og have mange forskellige årsager. I denne artikel er der alene fokus på kraftige og måske langvarige men stort set regelmæssige menstruationer med 3-4 ugers mellemrum.

Der er ingen regler for, hvor kraftige og langvarige menstruationerne må være. Blødningsstyrken er vanskelig at vurdere. Om det er for meget, afhænger også af din egen fornemmelse af blødningen. Hvis der skal sættes et mål på, så regner man med, at det månedlige blodtab ved mesntruation er mindre end 80 milliliter.

Det er for meget,

  • hvis du bløder i mere end 6-8 dage. Især hvis det gentager sig måned for måned.

  • hvis du bløder, så du har svært ved at passe dit daglige arbejde, og måske er nødt til at indrette både ferier og fritid efter de kraftige blødninger.

  • hvis blødningen måned efter måned er så kraftig, at du ikke kan holde blodprocenten oppe.

Hvorfor får man kraftige og langvarige blødninger?

Årsagen til langvarige og kraftige blødninger kan findes i en af disse forklaringer:

  • Hos unge kvinder er det som regel en midlertidig, hormonel uligevægt, som genoprettes af sig selv. Det er kun yderst sjældent tegn på organisk sygdom.

  • I årene op mod overgangsalderen er det som regel også udtryk for dårlig balance mellem hormonerne. Men muligheden for en organisk sygdom øges med alderen

  • Det kunne være en muskelknude i livmoderen eller for eksempel en polyp i slimhinden i livmoderen.

  • I sjældne tilfælde kan det skyldes en blodsygdom eller stofskiftesygdom.

Hvordan undersøges man for kraftige, langvarige blødninger?

Det er en god idé at få målt blodprocenten. Men ellers undersøges man ved en almindelig, gynækologisk undersøgelse hos egen læge, som eventuelt kan udvides med ultralyd-scanning , vandscanning og eventuelt hysteroskopi (kikkertundersøgelse op i livmoderen nedefra) også hos en gynækolog.

Hvem skal have en udskrabning?

Udskrabning eller biopsi fra livmoderslimhinden før 40-45 års alderen giver ingen afklaring eller yderligere oplysninger om årsagen. Men efter 50 års alderen er det et naturligt led i lægens undersøgelser.

Ellers er en almindelig gynækologisk undersøgelse et betydningsfuldt led i afklaringen af årsagen, når du går til din læge.

Hvordan behandles kraftige, langvarige blødninger?

  • Hvis der ikke er tegn på organisk sygdom, er behandling ikke absolut påkrævet.

  • Er generne udtalte, kan blødninger reguleres ved hjælp af hormoner - herunder p-piller og naturlige østrogener og gestagener. Det nedsætter som regel både styrke og varighed af menstruationerne.

  • Der findes også blødningsdæmpende tabletter (Cyklokapron), hvis det alene er blødningens styrke, der er et problem.

  • En anden mulighed er oplægning af hormonspiral (Levonova), som dæmper blødningsstyrken.

  • En tredje mulighed er fjernelse af slimhinden i lokal eller fuld bedøvelse (endometrie-resektion)

  • Og så selvfølgelig jerntabletter, hvis der er blodmangel.

Alle medikamenter er på recept.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons