Skyldes mine symptomer epilepsi eller migræne?

Spørgsmål

Fakta:

Alder:57 år

Køn:Kvinde

Vægt:52 kg

Højde:167 cm

Lidelsens varighed:5 måneder

Medicin:Lamictal, Venlafaxin, Propranolol

Andre sygdomme:Ingen kendte

Kære Netdoktor

Jeg har følgende symptomer: lammelser i højre ben, arm og krop, epilepsi og migræne

Angående migræne: Når jeg får migræne, kan dette starte med lysglimt. Jeg kan også få en migræne, som starter med dobbeltsyn og følelse af at være skeløjet. Jeg har haft migræne i mange år.

Angående epilepsi: Jeg har 2011 fået konstateret lettere epilepsi, som jeg er i behandling for. Når jeg får epilepsianfaldene, mærkes disse som deja-vu oplevelser i kroppen. Jeg har en gang, for et år siden, haft et generaliseret anfald. Bliver nu behandlet med Lamictal 100 mg morgen og aften. Jeg føler mig ikke længere plaget voldsomt af epilepsien. Jeg er blevet scannet i hjernen, og neurologen melder, at der intet unormalt er at se og at yderligere scanninger ikke er nødvendige.

Angående lammelser i højre ben, arm og krop: I 2012 begyndte symptomerne med anfald, hvor jeg mister kraften (lammelser) i hele højre side (samt højre arm og ben) og stort set mister talens brug. Jeg er også følelsesløs i ansigtets højre side. Dette kan stå på i nogle minutter, hvorefter det pludselig forsvinder. Jeg kan før og efter et anfald have kraftig nattesved. Jeg er meget træt om aftenen. Efter et anfald er alt normalt igen, og jeg har fuld kraft i hele kroppen. Normalt ingen hovedpine. Men der kan være tilfælde, hvor jeg har hovedpine efter et anfald. Jeg kan få disse anfald pludseligt og uden varsel. Andre gange kan jeg få varsel, som kan sammenlignes med en begyndende migræne. Jeg har et til to anfald per uge. Men der kan også være perioder på 10-14 dage, hvor jeg intet mærker.

Jeg ved ikke, om tab af kraften hænger sammen med epilepsien eller migrænen. Måske der kan være tale om bivirkning af den medicin jeg får? Jeg har det psykisk meget dårligt med disse krafttab. Neurologen behandler mig aktuelt med Propranolol, da han mener, at tab af kraft i højre side kan hænge sammen med migrænen, jeg plages af.

Jeg har fået færre anfald efter behandlingen med propanolol er blevet startet. Udover ovennævnte får jeg dagligt 1 stk. Venlafaxin 37,5 mg mod depression. Jeg har en sundhedsforsikring hos Top Danmark. Hvilke privathospitaler kan være behjælpelig med en diagnose på ovenstående?

Med venlig hilsen

En Spørger

Svar

Kære Spørger

Under diskussionen på DoctorsOnly, er der bred enighed om, at symptomerne med den halvsidige lammelse kan være betinget af migræne . Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at epilepsi spiller en rolle, og en undersøgelse af hjernens aktivitet under anfald, et såkaldt EEG, vil kunne give værdifulde oplysninger.

Behandlingen med Venlafaxin giver også anledning til overvejelser; dels fordi doseringen er i den lave ende, og derfor måske helt kan undværes. Dels fordi bivirkningne på Venlafaxin kan være symptomer, der minder, om det du oplever.

Samlet set er der dog enighed om, at den mest sandsynlige årsag til dine symptomer er migræne. Dette begrundes med, at behandlingen med propranolol faktisk har reduceret anfaldshyppigheden, og dosis på behandlingen kan faktisk øges.

Alternativt kunne overvejes behandling med lægemidlet topiramat som har en virkning på både migræne og epilepsi. Den videre udredning og behandling bør gå via en neurolog - om det skal være via forsikringen er mindre relevant.

Med venlig hilsen

Lægerne fra DoctorsOnly

Netdoktor har indgået et samarbejde med DoctorsOnly, som er et eksklusivt online netværk for læger i Danmark. Udvalgte spørgsmål, der er blevet sendt til Netdoktors brevkasse, vil blive videresendt til DoctorsOnly.dk, hvor alle lægerne i netværket kan bidrage med deres bud på, hvad der kan være i vejen, og hvordan spørger bedst kan hjælpes videre. Netdoktor videresender kun spørgsmål med spørgers accept, og spørger forbliver anonym.

Sidst opdateret: 13.05.2011