Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Hjerte og blod

Puls

Puls er en mærkbar kortvarig udvidelse af en blodåre. Når hjertet trækker sig sammen, sender det en bølge af blod gennem blodårerne ud i kroppen, og det er netop denne bølge, man mærker som pulsen. Da pulsen måles i antal pr. minut, bliver pulsen på denne måde et udtryk for, hvor hurtigt hjertet slår.

Opdateret: 22. November 2023

Hvad er en puls?

Når hjertet trækker sig sammen, sender det en bølge af blod gennem blodårerne ud i kroppen, så de udvider sig kortvarigt. Det er netop denne bølge, man mærker som pulsen. Pulsen måles i antal pr. minut, og dermed bliver pulsen et udtryk for, hvor hurtigt hjertet slår.

Hvordan måler man pulsen?

Man kan selv mærke sin puls flere steder på kroppen, hvor en stor blodåre ligger tæt på overfladen. Det nemmeste er at mærke pulsen ved håndleddet eller på halsen. Det er bedst at bruge lange- og pegefingeren til at mærke med. En lang række maskiner kan også aflæse pulsen, deriblandt blodtryksmålere og ganske almindelige pulsmålere.

Hvad er en normal puls?

I hvile ligger pulsen normal på omkring 60 for mænd og 70 for kvinder. Hvis pulsen er over 100 slag i minuttet, kaldes det for hurtig hjerterytme eller takykardi. En puls på under 50 slag i minuttet kaldes derimod for langsom hjerterytme eller bradykardi.

Hvad betyder det, hvis man har lav puls?

En lav puls behøver ikke skyldes sygdom, men kan også ses ved raske mennesker. Generelt har veltrænede mennesker en lavere puls i hvile end utrænede mennesker. Det hænger sammen med, at det trænede hjerte sender en større mængde blod ud i kroppen, hver gang det trækker sig sammen.

Derfor behøver hjertet ikke slå så mange gange i minuttet som det utrænede hjerte. Når man sover, falder pulsen også helt automatisk, ofte til under 50 slag i minuttet.

Derudover sænker nogle typer af medicin også pulsen deriblandt betablokkere, som blandt andet bruges mod forhøjet blodtryk. En lav puls kan dog også være et udtryk for, at det elektriske system i hjertet ikke fungerer helt som det skal – det sker fx ved et ledningsblok.

Hvad betyder det, hvis man har høj puls?

Ligesom ved lav puls kan en høj puls også både ses ved raske og syge mennesker. Ved fysisk aktivitet stiger pulsen helt automatisk, da kroppen har mere brug for ilt og får hjertet til at slå hurtigere.

Hurtig puls kan også ses ved følelsesmæssig påvirkning, stimulanser som te og kaffe, nogle typer medicin, feber mm. En høj puls kan slutteligt også være et udtryk for en fejl i det elektriske system i hjertet, hvor atrieflimren er den hyppigste form for rytmeforstyrrelse.

Læs mere om konditionstræning

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons