Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Vagtlægen | Sunde børn

Børneorm - hvad skal jeg gøre?

Børneorm er ret almindeligt og den mest almindelige ormeinfektion i Danmark. Navnet snyder lidt, for nok er det oftest børn, som har børneorm, men voksne kan også sagtens få det.

Opdateret: 6. December 2023

Hvad er børneorm?

Børneorm er ret almindeligt og den mest almindelige ormeinfektion i Danmark. Navnet snyder lidt, for nok er det oftest børn, som har børneorm, men voksne kan også sagtens få det.

Vagtlægens spørgsmål:

Følg spørgsmålene nedenfor og få indblik i, hvilke spørgsmål vagtlægen typisk vil stille, når du ringer.

1. Hvad er dit navn og CPR-nummer?

Vagtlægen spørger altid om navnet og CPR-nummeret på den person, som henvendelsen drejer sig om.

2. Har du set orm?

  • Nej: Børneorm kan starte med kløe, før du kan se ormene.
  • Ja: Hvordan ser de ud?Børneorm er små, hvide, sytrådstynde orm på cirka en centimeter.

3. Har barnet været plaget af kløe?

  • Nej: Det er ikke sikkert, at barnet klager over kløe i forvejen.

  • Ja: Du kan sommetider se de små æg med det blotte øje.

4. Er der andre i husstanden med lignende symptomer?

  • Nej: Det smitter meget. Vær meget omhyggelig med hygiejnen.

  • Ja: Alle i hustanden skal behandles under alle omstændigheder, dog sjældent børn under 2 år.

5. Kan det være eksem?

Børn (og voksne) klør igen, når det klør. Der kan let opstå eksem. Blebørn har ofte ble-eksem, som er en svampeinfektion.

Hvad er børneorm?

Børneorm (Enterobius vermicularis) er små orm, der lever i tyktarmen. Ormene er cirka 2-10 millimeter lange og sytrådstynde.

På trods af navnet, så kan de ses hos både voksne og børn. Ormene kommer frem fra endetarmsåbningen og lægger deres æg i folderne her, helst i nattens mulm og mørke under den varme dyne.

Hvordan får man børneorm?

Ormene smitter ved, at æggene får adgang til tarmen via maven. Det smitter nemt, for æggene er så små, at man ikke kan se dem og kan holde til udtørring. De kan være på legetøjet. Desuden kan æggene overleve i støv i op til to uger.

Hvor sygt er barnet?

Børneorm er slet ikke farlige. Den værste gene er en voldsom kløe i numsen, hvor de lægger deres æg. Det klør mest fordi, at ormen udskiller en substans, der virker irriterende for huden.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Det værste er, hvis barnet har så megen kløe, at det ikke kan sove. Så bliver det træt og utilpas. Men selve ormen er altså ikke farlig.

Børnene smitter ofte sig selv gentagne gange ved at klø sig i numsen. På den måde kommer æggene ud i omgivelserne, hvor de kan overleve.

Hvad kan jeg gøre?

  • God hygiejne er nøgleordet.

  • Det er vigtigt at gå i bad dagligt.

  • Det er vigtigt med grundig håndvask efter hvert toiletbesøg og før hvert måltid.

  • Man bør skifte håndklæder, sengetøj og undertøj hyppigt.

  • Orme og æg kommer let op under lange negle, så kortklippede negle tilrådes.

    Læs mere om børneorm her .

Hvordan behandles børneorm?

Børneorm behandles med et ormemiddel, der dræber eller lammer ormene, så de fjernes sammen med afføringen.

Ormenes æg kan overleve ormekuren, så det er nødvendigt at gentage behandlingen efter 7 og 14 dage.

Ormemiddel fås på recept og anbefales af læger som det foretrukne produkt.

Man anbefaler, at hele familien tager behandlingen samtidigt.

Kontakt lægen i løbet af 24 til 48 timer, hvis:

  • Du ønsker at få en recept på et ormemiddel

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons