Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Fødder

Den forstuvede fod

En forstuvning er, når der i forbindelse med et vrid i anklen opstår en skade på ledbåndene i ankelen. Dette ledsages som regel af større eller mindre hævelse samt smerter ved støtte på foden. Symptomerne varer fra en til fire uger, afhængig af skadens sværhedsgrad. Der kan være gener ved større belastninger i op til tre måneder

Opdateret: 8. November 2012

Hvad er en forstuvet fod?

En forstuvning er, når der i forbindelse med et vrid i anklen opstår en skade på ledbåndene i ankelen. Dette ledsages som regel af større eller mindre hævelse samt smerter ved støtte på foden. Symptomerne varer fra en til seks uger afhængig af skadens sværhedsgrad. Der kan være gener ved større belastninger i op til tre måneder - nogle gange længere.

Med en ordentlig genoptræning vil der i langt de fleste tilfælde ikke være blivende gener. Nogle få kan have vedvarende smerter eller fornemmelse af løshed i ankelen, som kræver nærmere undersøgelse.

Hvorfor får man en forstuvet fod?

Skaden opstår, når man vrider rundt på foden. I langt de fleste tilfælde opstår skaden ved en indadvridning i foden. Det er ledbåndene på den udvendige side af ankelen, der tager skade. Kun i få tilfælde sker der en udadvridning og dermed en beskadigelse af de indvendige ledbånd.

Langt de fleste tilfælde af forstuvet fod sker i forbindelse med idræt, men man kan også forstuve foden i hverdagen. Hvis man ikke har fået en ordentlig genoptræning efter tidligere forstuvninger, er man mere tilbøjelig til at pådrage sig nye forstuvninger.

Hvordan føles en forstuvet fod?

I forbindelse med et vrid i foden opstår der en større eller mindre smerte. Nogle gange kan der gå lidt tid, inden smerten kommer. Andre gange er der stærke smerter med det samme.

Smerten er ikke altid et korrekt udtryk for, hvor stor skaden er.

Nogle angiver, at de i forbindelse med vriddet hørte et smæld i ankelen. Dette kan være udtryk for overrivning af nogle ledbånd. Vriddet efterfølges også af en hævelse. Jo hurtigere og jo voldsommere hævelsen viser sig, jo større skade er der sandsynligvis tale om.

Hævelsen er tegn på, at der sker en blødning i det ødelagte væv. Det er også denne blødning, der er årsag til, at foden efter nogen tid bliver blå eller sort i området, hvor skaden er sket. At foden også nogle gange er misfarvet helt nede ved fodranden skyldes, at tyngdekraften trækker noget af blodet derned. Derved kan der opstå en misfarvning lidt væk fra selve skaden.

Hvad er faresignalerne

Der er ikke nogle egentlige faresignaler. Hvis man efter en tidligere forstuvning føler, at man er lidt ustabil i sin ankel, for eksempel hvis man har lidt styringsproblemer i ankelen, eller at man har svært ved at holde balancen, når man står på et ben på den ramte fod, så er det vigtigt at få hjælp til en ordentlig genoptræning.

Hvad kan man selv gøre?

Når skaden er sket, er det vigtigt, at der gives den rigtige førstehjælp. Førstehjælpen går ud på at få det skadede sted kølet ned så hurtigt som muligt. Derved mindskes hævelsen, og smerterne bliver mindre. Førstehjælpen skal ske ud fra det, man kalder RICE princippet . Det står for: R est, I ce, C ompression og E levation:

  • Ro: Den skadede fod skal holdes i ro i de første 24-48 timer for at forhindre en eventuel forværring af skaden.

  • Is: Der skal lægges noget koldt på det skadede sted. Der kan bruges specielle ispakninger eller en pose isterninger. Der kan også bruges en pose frosne ærter eller noget lignende. Isen må aldrig lægges direkte på huden. Der skal noget klæde mellem isen og huden, ellers kan der opstå forfrysninger i huden. Der lægges is på i 20 minutter hver time. Der bør minimum behandles med is de første tre timer, men der kan være effekt af isbehandlingen i hele det første døgn.

  • Compression: Der skal uden på isen anlægges en komprimerende forbinding. Forbindingen skal være fast men ikke snærende. Den må ikke påvirke blodcirkulationen. Bedst bruges et elastikbind anlagt helt ude fra tæerne og til midt på skinnebenet.

  • Elevation: Foden skal om muligt holdes højere end hjertehøjde. Hvis man ligger ned, skal benet altså lejres på nogle puder, en speciel skinne, eller hvad man nu har ved hånden. Hvis man sidder kan benet anbringes på et bord eller en stol. Benet bør de næste dage også anbringes højt, så snart man sidder eller ligger.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Lægen kigger på, hvor megen hævelse der er, og hvor hævelsen sidder. Han undersøger også, om der er ømhed ved ledbånd og/eller knogler. Lægen kan endvidere undersøge, om der er nogen form for løshed i anklen. Detter dog ikke altid muligt på grund af ømhed. Hvis han mener, at noget kan være brækket, vil han vælge at tage et røntgenbillede .

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Udsigt for fremtiden

Den umiddelbare ømhed kan vare fra en til flere uger, afhængig af skadens omfang. Herudover kan man ved belastning, have smerter i op til tre måneder efter. Nogle gange endda i længere tid. Ved en større forstuvning kan man tidligst vende tilbage til konkurrenceidræt efter cirka seks uger, hvis man skal nå at genoptræne ordentligt. Nogle få har pådraget sig andet end blot ledbåndsskader ved forstuvningen, og de kan blive ved med at have ondt eller føle instabilitet. Dem må man undersøge nærmere for at finde årsagen.

Hvordan behandles sygdommen?

Den primære behandling med RICE er vigtig. Herudover er det vigtigt at have tålmodighed til en ordentlig genoptræning. Det er vigtigt, at man i genoptræningsfasen holder sig inden for smertegrænsen, så man ikke fremprovokerer yderligere irritation i anklen. Genoptræningen består først og fremmest i at komme i gang med at bevæge foden, dette kan påbegyndes efter et til to døgn. Herefter skal man være flittig med at udføre balancetræning, dels på gulvet dels på vippebræt eller speciel trampolin. Dette er vigtigt, for at opnå stabilitet i ledbåndene igen. Man skal herudover også træne styrke. Dette kommer oftest lidt senere i forløbet, hvor man skal kunne klare mere og mere komplicerede løbemønstre uden smerte (for eksempel løb i zig-zag, i ottetal og så videre) Man skal igennem en gradvis genoptræning inden for den specifikke idræt man dyrker. Man skal kunne træne fuldt ud, uden smerter, inden man vender tilbage til konkurrence.

Hvis man ikke træner anklen ordentligt op, risikerer man at få et løst fodled og være plaget af hyppige skader. Disse gener kan næsten altid undgås med tålmodighed og fornuftig genoptræning. Det er bedre at være med hele tiden i kun en halv sæson, end kun at være med fem minutter en gang imellem og have ondt resten af sæsonen, fordi man ikke lavede en ordentlig genoptræning.

Ved gentagne forstuvninger kan der blive tale om operation, hvor ledbåndene strammes op.

Hvilken medicin anvendes?

Lægen kan ordinere inflammationsdæmpende medicin, de såkaldte NSAID eller gigtpiller. Der findes mange præparater med samme virkning. Det kan variere, hvilket præparat der er billigst.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons