Fuldkorn giver sundhed og velvære

Få alle fordelene

Fuldkorn er koncentreret sundhed – for når du vælger fuldkornsprodukter, får du alle de sunde fordele fra kornet. Og det er ikke så lidt. Adskillige videnskabelige undersøgelser dokumenterer nemlig de overbevisende sundhedsfremmende effekter af fuldkorn – både på kort og lang sigt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Fuld af sundhed

Fuldkorn har en meget høj næringsværdi, for alle kornets dele er til stede – ikke nødvendigvis som et helt korn, men ofte i formalet grad – det vil sige forarbejdet til mindre stykker eller flager. I modsætning til almindeligt mel, hvor store dele af kornets ydre dele er fjernet, får du i fuldkorn alle de sunde stoffer fra alle kornets dele. De vigtigste er:

Skallen (klid) Kostfibre
Underlag (aleuronlag) B vitaminer (folat, niacin, pantothensyre, biotin, B1, B2, B6, B12)Mineraler (jern, zink, magnesium og calcium)Umættede fedtsyrer
Frøhvide (endosperm) KulhydraterProteiner
Kim Vitamin EB vitaminer (folat, niacin,pantothensyre, biotin, B1, B2, B6, B12) Desuden findes der en lang række antioxidanter og såkaldte sekundære metabolitter (for eksempel lignaner, plantesteroler, saponiner, mfl), der er stoffer, hvis sundhedspotentiale stadig undersøges. Forskere mener for eksempel at saponiner beskytter mod tarmkræft, plantesteroler sænker det skadelige LDL-kolesterol. Lignaner er fytoøstrogener, som kan have en stabiliserende effekt på hormonbalancen.

Fuldkorn har et højt indhold af kostfibre, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse, bedre fordøjelse og et mere stabilt blodsukker. Desuden er det dokumenteret, at kostfibrene har stor betydning for fuldkorns forebyggende effekt på for eksempel hjertekarsygdomme , kræft og type 2 diabetes ( se mere om fuldkorn og sygdomsforebyggelse her ). Men som det fremgår af tabellen, er fuldkorn meget mere end fibre.

Mere end fibre

Fuldkorn indeholder alle otte former for B vitaminer. Størstedelen af B vitaminer er vigtige for omdannelsen og udnyttelsen af madens næringsstoffer. Vitamin B1 og B12 er desuden essentielle for et velfungerende nervesystem.

Fuldkornets kim er rig på det fedtopløselige vitamin E, der fungerer som antioxidant, der effektivt beskytter kroppens celler mod skadelige frie radikaler.

I lagene lige under kornets skal er koncentrationen af mineralerne jern, zink, magnesium og calcium særlig høj, men der er forskel på mængderne i de enkelte kornsorter. Jern er nødvendigt for dannelsen af røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i kroppen. Zink og magnesium er begge vigtige for optimal regulering blodsukkeret. Calcium indgår i flere af kroppens vitale funktioner og er desuden essentielt for et sundt skelet.

Bedre fordøjelse

Fuldkorn er fyldt med kostfibre, der populært sagt giver maven noget at arbejde med. Kostfibre adskiller sig fra kostens almindelige kulhydrater ved ikke at blive nedbrudt af kroppens fordøjelsesenzymer, hvilket betyder, at de når tyktarmen relativt uforandrede. Det er vigtigt for en velfungerende fordøjelse, fordi fibrene er med til at give tarmindholdet fylde og derved sætte gang i de peristaltiske tarmbevægelser, som er sammentrækninger i tarmkanalen, der fører tarmens indhold videre.

Kostfibre kan inddeles i to typer: de opløselige og de uopløselige, som adskilles ved deres evne til at binde vand i fordøjelsessystemet, hvilket har betydning for deres effekt på fordøjelsen og mæthedsfornemmelsen.

De uopløselige fibre binder ikke så meget vand, men sørger primært for at få maden skubbet hurtigere igennem tarmen. Det giver en mere velfungerende fordøjelse, samtidig med, at affaldsstoffer hurtigere udskilles, hvilket giver et renere og mere naturlig tarmflora. Du finder de uopløselige fibre i hvedesorter og ris.

De opløselige kostfibre binder op til 15 gange deres egen vægt i vand, hvilket giver volumen, så mavens tømningshastighed sænkes, og opholdstiden i tyndtarmen bliver længere. Det betyder, at de bidrager mindre til at få bugt med en stoppet mave, men til gengæld i langt højere grad har en mere mættende effekt. De opløselige fibre findes primært i havre, byg og rug. Vil du have mest mulig mæthed per krumme, skal du gå efter disse kornsorter med det højeste indhold af opløselige kostfibre.

Hold vægten

Forskning har vist, at flere fuldkornsprodukter mætter mere end dobbelt så godt som de mere forarbejdede alternativer. En god mæthedsfornemmelse og relativt få kalorier betyder, at det er lettere at holde vægten – eller endda tabe sig, hvis de forarbejdede kornprodukter erstattes af fuldkornsprodukter.

Jo mere fuldkorn man spiser, desto lettere er det at holde vægten stabil– uanset hvilken kornsort man vælger. Simpelthen fordi man opnår en bedre appetitregulering og mere stabilt blodsukker, så lysten til kalorietunge søde sager minimeres.

Fuldkorn giver velvære

Alt i alt giver fuldkorn dig en masse sunde fordele ift. de mere forarbejdede produkter. På kort sigt vil det betyde bedre appetit- og vægtregulering, mere stabilt blodsukker og en bedre fordøjelse. Tre ting, der øger det generelle velvære. På længere sigt er det overbevisende dokumentation for, at fuldkornsprodukter kan være med til at reducere risikoen for en række livsstilssygdomme, blandt andet hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og flere kræftformer.

Læs mere om FULDKORN

Sidst opdateret: 16.12.2008