Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet

Danskerne spiser alt for lidt fuldkorn. Det går ud over folkesundheden. Derfor har en række visionære partnere sat sig sammen for at få danskerne til at spise noget mere fuldkorn. Partnerne er fra sundhedsorganisationer, erhverv, myndigheder og detailhandlen. Sammen udgør disse fuldkornspartnerskabet.

Annonce (læs videre nedenfor)

Partnerskabets vision og mission

Visionen er, at:

Partnerskabet fremmer folkesundheden, ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn

Og missionen er, at:

Partnerskabet øger tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbreder kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning

Partnerskabet arbejder også på:

  • At gøre fuldkorn tilgængeligt, ved at have fokus på produkter og produktudvikling

  • At sætte nye normer omkring det sunde måltid

  • At skabe stor værdi for de enkelte partnere via engagement og involvering

Vi satser på tilgængelighed

Strategien for fuldkornspartnerskabet er at gøre det lettere for flere danskere at spise mere fuldkorn. Derfor arbejder vi på aktiviteter som fremmer produktudviklingen og er med til at skabe nye normer for, hvornår og hvordan man kan få mere fuldkorn.

Partnerskabet arbejder også med at informere om de gode og sunde egenskaber, der er ved fuldkorn. I forhold til befolkningen, er der udarbejdet et særligt logo, som hjælper forbrugerne på vej. Baggrunden for fuldkornslogoet er Fødevarestyrelsens officielle anbefaling formuleret i de 8 kostråd .

Når et produkt har logoet, viser det, at produktet har et højt indhold af fuldkorn. En betingelse for at få logoet er også, at produktet ikke indeholder for meget fedt, sukker og salt. Logoet vil findes på produkter som f.eks. morgenmad, brød og mel. Logoet er synligt i både detailhandlen såvel som hos bagerne.

Partnerskabet arbejder også målrettet sammen med professionelle indenfor catering, skoler og daginstitutioner samt ernæringsprofessionelle i forhold til at udbrede kendskabet til fuldkorn.

Partnerskabet består af følgende partnere:

Bager- og Konditormestre i Danmark, Credin, Dansk Supermarked, Diabetesforeningen, DI Fødevarer, Foreningen af Kliniske Diætister, Fødevarestyrelsen, Hjerteforeningen, Kohberg A/S, Kræftens Bekæmpelse, Lantmännen Cerealia, Lantmännen Schulstad A/S, Lantmännen Unibake A/S, Mejeriforeningen, Nyker Brød, Quaker Oats, Skærtoft Mølle, Valsemøllen A/S, Wasabröd.

Partnerskabet støttes af følgende:

Netdoktor, COOP, REMA 1000, Danske Købmænd, Løvbjerg samt Ude & Hjemme

Læs mere om FULDKORN

Sidst opdateret: 05.01.2009