Annonce

3 spørgsmål om D-vitamin

Er det nødvendigt at tage et kosttilskud med D-vitamin om vinteren? Læs med her og få svarene på tre spørgsmål om D-vitamin.

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin, men der kan gå længe mellem, den kigger frem i den mørke vinterperiode. Derfor stiller mange spørgsmålet, om de mangler D-vitamin i vinterhalvåret.

D-vitamin er vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk. D-vitamin øger nemlig vores optagelse af kalk fra tarmsystemet og er derfor nødvendigt for vores knogler og tænder.

Symptomer på D-vitaminmangel er muskelsmerter, træthed og humørsvingninger. Læs mere om D-vitamin og tegn på mangel her.

Læs også: Vitaminer - hvilke gør hvad?

3 spørgsmål om D-vitamin

1. Får man mindre D-vitamin om vinteren? Normalt dannes D-vitamin, når vi udsættes for solens stråler, men det er kun i sommerhalvåret, at de er stærke nok til, at vi kan danne D-vitamin. Om vinteren bruger kroppen i stedet af det D-vitamin-lager, som opbygges om sommeren, og vi får desuden D-vitamin gennem vores kost - som vi gør hele året.

2. Er det nødvendigt at tage et D-vitamintilskud? Hvis man spiser en sund og varieret kost og får sol om sommeren, behøver man normalt ikke at indtage et tilskud om vinteren. D-vitamin fås blandt andet fra æg, fed fisk, mælk og ost. Hvis du er i tvivl om, du får nok D-vitamin og vælger at tage et kosttilskud, skal du være opmærksom på den maksimale anbefalede dosis.

Læs også: Sådan tager du dine vitaminer rigtigt

3. Kan man få for meget D-vitamin? Ja, det kan man godt. Store doser D-vitamin kan forhøje indholdet af calcium i blodet. Det kan give kvalme, hovedpine og forstoppelse. Store mængder af D-vitamin hos gravide kan medføre fosterskader. Det er dog kun, hvis man indtager meget mere D-vitamin end den anbefalede daglige dosis. Hvis man tager D-vitamin som kosttilskud, anbefaler Sundhedsstyrelsen en daglig dosis for voksne på 10 µg og ikke mere end 50 µg.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Netdoktors egen side: D-vitamin.

Sidst opdateret: 09.01.2018

Annonce