3 strategier at håndtere angst

Angst kan være en stor hæmsko i hverdagen og kan være svær at komme til livs. Her får du tre strategier, som måske kan hjælpe dig med at håndtere angst.

Der findes flere typer af angst, blandt andet generaliseret angst med tendens til nervøsitet, anspændthed og overbekymring, samt panikangst med pludselige og voldsomme anfald.

Læs også: Angst er en folkesygdom

Olivia Remes, som forsker i angst ved Cambridge University, giver tre metoder til angst-håndtering, som er bakket op af forskning. Metoderne er udgivet i online-tidsskriftet The Conversation.

Gør det dårligt

Har man angst, kan man opleve, at det er svært at tage beslutninger og at komme i gang, fordi man er bange for at fejle. Drop ideen om at gøre det perfekt, og gå ind til tingene med en indstilling om at gøre det dårligt. På den måde får du tingene gjort, og forhåbentlig sparer du dig selv for en masse betænkningstid og grublerier. Måske finder du endda ud af, at du ikke gør det helt så dårligt, når det kommer til stykket.

Tilgiv dig selv

Overvej hvordan du tænker om dig selv. Har du altid negative kommentarer til dig selv? Er du hård, ufølsom og uvenlig overfor dig selv? Så er det på tide at ændre tankemønster og begynde at tilgive dig selv, når du fejler eller ikke gør det perfekt.

Gør noget godt for andre

Hvis det hele ind imellem virker formålsløst, kan det hjælpe at gøre noget for andre, for eksempel i form af frivilligt arbejde. De fleste oplever det som en betryggende følelse, at være en del af noget større, og som bonus kan arbejdet få dine tanker væk fra dine egne bekymringer.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev her


Kilder: The Conversation og Netdoktors artikel Angst er en folkesygdom

Sidst opdateret: 26.06.2017