Coronavirus: Sørg for at få motioneret

14 dages inaktivitet, som er svarende til den nuværende varighed af Coronavirus-karantænen, har negativ indflydelse på din sundhed.

Danmark er lukket ned på grund af COVID-19. Dette besværliggør hverdagen på mange måder. Det kan eksempelvis være svært at holde træningsmotivationen oppe, når landets træningscentre er lukkede og idrætsaktiviteterne i den lokale idrætsforening er aflyste.

Men selvom de ydre rammer for motion i hverdagen er sat på standby, betyder det ikke, at kroppen ikke har brug for at komme i daglig bevægelse.

Læs også: Coronavirus: Sådan beskytter du dig selv og andre

Behov for bevægelse

Et studie fra 2009, der er udarbejdet af Rigshospitalet viser, at 14 dages inaktivitet, som er svarende til den nuværende varighed af Coronavirus-karantænen, har negativ indflydelse på din sundhed.

Med et aktivitetsniveau på blot 1.500 skridt om dagen på 14 dage, blev der gennem studiet observeret følgende:

  • Et fald i den fysiske form med 7%
  • En øget fedtmasse mellem de indre organer med 7%
  • Et fald i muskelmassen med 1,2 kg
  • En forringelse af sukker- og fedtomsætning i kroppen

Derfor er det vigtigt, at holde hverdagsmotionen ved lige. Men hvordan gør man dette på en forsvarlig måde, når trænings mulighederne er begrænsede på grund af COVID-19?

Læs også: Coronasymptomer?

7 gode råd

Trygfondens Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet har, i forbindelse med nedlukningen af Danmark forårsaget af COVID-19, udarbejdet syv gode råd til, hvordan du kan motionere uden at gå på kompromis med Sundhedsstyrelsens forholdsregler omkring afstand og hygiejne.

  • Reducér den tid du sidder ned til et minimum (gerne til under 8 timer pr dag).
  • Reducér TV-tid
  • Lad være med at indtage mad- og drikkevarer, mens du ser TV
  • Hvis du skal sidde meget stille, så rejs dig op og gå lidt rundt tre gange i timen.
  • Tag ’exercise snacks’. Hvis man blot tager 60 trappetrin op ad tre gange om dagen, kan det øge din kondition.
  • Er du ikke karantæneramt, så gå eller brug cyklen når du skal handle ind eller ordne andre praktiske gøremål.
  • Bevæg dig for bevægelsens skyld. Planlæg en gåtur eller cykeltur minimum én gang om dagen. Enten alene eller sammen med andre personer i husstanden.

Er du ikke syg eller karantæneramt, kan du bruge naturen som trænings kulisse. Løb, cykel eller gå en rask tur, men hold afstand til andre mennesker, lyder rådet fra Rigshospitalet.

Læs mere om rådene på Rigshospitalets hjemmeside.

Kilder: Rigshospitalet

Sidst opdateret: 23.03.2020