Dårligt indeklima kan ødelægge nattesøvnen

At sove i et værelse med dårlig luft kan påvirke din søvnkvalitet - og forringe din præstationsevne den næste dag.

Det viser et nyt studie fra DTU Byg, som har undersøgt sammenhængen mellem indeklima i soveværelset, søvnkvalitet og præstationsevne. Studiet er udgivet i tidsskriftet Indoor Air.

Forsøget blev udført på studerende på DTU’s kollegie, og viste altså, at dårligt indeklima i soveværelset var lig med dårligere søvnkvalitet og nedsat præstationsevne.

Forsøgspersonerne gennemgik logiske tests

For at måle søvnkvaliteten bar forsøgspersonerne en aktivitetsmåler, som registrerede, hvornår de sov, og hvor urolig deres søvn var, ligesom forsøgspersonerne selv rapporterede, hvor godt de havde sovet. En automatisk ventilator sikrede frisk luft til rummet, og forhindrede der ved, at CO2-niveauet og luftfugtigheden steg hen over natten. For at finde ud af, hvilken effekt luftkvaliteten havde på forsøgspersonernes mentale formåen, gennemgik de om morgenen nogle logiske tests.

Resultaterne blev sammenlignet med data fra en periode, hvor indeklimaet på forsøgspersonernes værelse ikke var blevet reguleret, og konklusionen var, at bedre indeklima gav både bedre søvn og bedre præstationsevne.

Læs også: Gode råd ved søvnproblemer

5 tips til et godt indeklima

Professor i indeklima ved DTU Byg, Geo Clausen, forklarer til nyhedssiden Videnskab.dk, hvordan man sikrer sig et godt indeklima. Her er et udpluk af hans tips:

1. Luft ud Gerne flere gange om dagen og mindst fem minutter, gerne 10. Sørg for, at der er gennemtræk, når du lufter ud. Luft især grundigt ud efter badet, så du slipper af med vanddampen. Damp sætter sig i vægge, gulvtæpper og andet, og det kan føre til skadelig skimmelsvamp.

2. Tør ikke dit tøj indendørs Vasketøj, der hænger til tørre, afgiver fugt til luften. Tør i stedet dit tøj udendørs. Har du ikke mulighed for det, så brug badeværelset, hvor der ofte er udsugning. Husk at lukke døren i mellemtiden.

3. Gør ofte rent Støv kan opsamle skadelige stoffer, og hyppig støvsugning og aftørring sikrer, at man får fjernet støvet.

4. Brug rengøringsmidler uden parfume For at undgå unødvendig kemi, bør du vælge rengøringsmidler med så lidt parfume som muligt.

Det sidste tip er specielt møntet på, hvordan man sikrer et godt indeklima i soveværelset:

5. Lad døren til soveværelset stå åben mens du sover Man afgiver en del fugt, når man sover, og ved at åbne døren til soveværelset kan man fordele fugten ud på de øvrige værelser, så koncentrationen ikke bliver for høj, der hvor man sover.

Du kan se den fulde liste på Videnskab.dk

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev her

Kilder: Videnskab.dk: ‘Dårlig luft i soveværelset ødelægger din søvn’, Videnskab.dk: ‘Sådan får du et godt indeklima derhjemme’ og Indoor Air.

Sidst opdateret: 03.04.2017