Hvad er kulhydrat?

Er kulhydrat det samme som sukker? Er der kalorier i kulhydrat? Hvor meget ved du om kulhydrat?

Kulhydrat findes i maden, især i pasta, ris, kartofler og brød, men også i frugt og grønt. Ligesom med fedt og protein, kan kroppen forbrænde kulhydrat og derved frigive energi, så vi kan bevæge os og har energi til de mange processer, der foregår i kroppen.

Kulhydrat skal ikke forveksles med kalorier. Kalorier er et mål for energi, og vi kan få kalorier fra både kulhydrat, protein og fedt - og desuden fra alkohol. Et gram kulhydrat indeholder ligeså mange kalorier som et gram protein, hvorimod et gram fedt indeholder cirka dobbelt så mange.

Flere forskellige slags

Kulhydrat består af sukkermolekyler, som er sat sammen på forskellige måder. Overordnet kan kulhydrat inddeles i tre grupper:

  • Stivelse, f.eks. kartofler og pasta.
  • Forskellige slags sukkerarter, f.eks. almindeligt hvidt sukker og frugtsukker.
  • Kostfibre, som vi ikke kan fordøje, men som har flere gavnlige virkninger i kroppen.

Hvor meget kulhydrat skal man have?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man får 50-60 procent af ens daglige energi fra kulhydrat, 25-40 procent af energien fra fedt og 10-20 procent af energien fra protein.

Ud over at være en kilde til energi, bidrager kulhydrat også med kostfibre - vel at mærke såfremt man vælger fuldkornsprodukter og grove grøntsager. Hvis du mindsker dit indtag af kulhydrat, kan det derfor være svært at nå op på de anbefalede 25-35 g kostfibre om dagen.

Der findes mange diæter, som mindsker indtaget af kulhydrat for at gøre mere plads til protein. Tanken bag er, at den øgede mængde protein vil holde en mæt i længere tid, og at man derfor vil spise mindre. Generelt handler et vægttab om at komme i underskud af kalorier, og det kan gøres på forskellige måder.

Læs mere om protein-kure hos Fødevarestyrelsen

Hvad er 'tomme kalorier'?

Måske du har hørt udtrykket 'tomme kalorier'? Det dækker over mad og drikkevarer, som kun giver kalorier uden også at give nogle af kostens andre næringsstoffer såsom fibre, vitaminer og mineraler. Det gælder blandt andet sukkerholdige mad- og drikkevarer som for eksempel slik, kage og sodavand.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Fødevarestyrelsen om energifordeling, Fødevarestyrelsen om proteinkure og Nordiske Næringsstofanbefalinger

Sidst opdateret: 25.09.2019