Spis rugbrød og mindsk risikoen for blodprop i hjertet


Tidligere studier har vist, at fuldkorn kan mindske risikoen for blodprop i hjertet. Ny forskning har undersøgt, hvilken slags fuldkorn der har størst effekt, og peger på rug som vinderen.

Test din viden om fuldkorn

Studiet fulgte knapt 55.000 mænd og kvinder gennem 13 år og viste, at især rug var forbundet med nedsat risiko for blodprop i hjertet. Det samme gjaldt med havre, men kun hos mændene. Selvom fuldkornshvede (og -havre for kvindernes vedkommende) ikke viste en forebyggende virkning mod blodprop i hjertet, tæller den samlede mængde fuldkorn dog stadig, og desuden er det altid en god idé at få fuldkorn fra forskellige kornsorter:

- Da vi ved, at der er forskel på sammensætningen af de forskellige sundhedsfremmende stoffer i de forskellige kornsorter, kan det derfor være en god idé at variere den type fuldkorn, man spiser, forklarer konsulent på kost- og ernæringsområdet Natasha Selberg.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen. Det kan for eksempel gøres med en skål havregryn (to deciliter havregryn) og en skive fuldkornsrugbrød.

Hvad er fuldkorn?

FÅ FLERE NYHEDER OM SUNDHED HER!


Kilder: Hjerteforeningen og Fødevarestyrelsen

Sidst opdateret: 06.07.2016